Za prodej vstupenek utrží pořadatelé, tedy hokejový svaz, víc než 300 milionů korun. A to není jediný příjem. Náklady už dříve vyčíslili na 250 milionů korun.
Prodané lístky
Údaje o vstupenkách však svaz tají. Odmítá zveřejnit i kolik se do hal vejde platících diváků, kolik lístků musí vyblokovat pro hosty, novináře či kamery. I proto je rozpočet neprůhledný.
Měsíce dopředu byly téměř vykoupeny zápasy českého týmu i finále, byť na něj nejdražší lístky stojí šest a půl tisíce korun. Letošní šampionát možná v návštěvnosti trumfne i rekord z mistrovství světa 1997 ve Finsku, které navštívilo půl milionu diváků.
"Reálné příjmy ze vstupného jsou 350 milionů. Jen za finále utrží pořadatelé devadesát milionů korun," tvrdí Miloš Broukal, ředitel firmy Teleaxis, bývalého marketingového partnera hokejového svazu.
"Devadesát milionů za finále souhlasí, ale celková částka se mi zdá nadsazená," řekl člen organizačního výboru, jenž nechtěl být jmenován. Oficiálně však svaz očekává mnohem nižší čísla. "Mít dvě stě padesát milionů, jsme spokojení," řekla už dříve Michaela Drobná, tisková mluvčí organizačního výboru.
Kdo vydělá na lístcích
Peníze ze vstupenek jsou pro pořadatele nejvýznamnějším příjmem. Musí se o ně však dělit. Asi dvacet milionů korun zaplatí Sazce, jež lístky distribuovala. "Podmínky smlouvy nesmíme zveřejňovat," říká Kusý.
Za udělení pořadatelství svaz zaplatí hokejové federaci nejméně milion švýcarských franků (zhruba 21 milionů). Další miliony korun dá obecnímu úřadu Prahy 9, v jejímž obvodu Sazka Arena stojí. Může to být až 20 procent. "Je to méně než deset, ale čekali jsme, že to bude ještě míň," sdělil Kusý.
Rozpočet hokejového mistrovství světa v Česku (v milionech) |
Příjmy - - prodané vstupenky 300 - 350 - státní příspěvek 50 - sponzoři 10-20 - hokejové vesnice pro fanoušky 5 -10 Celkem zhruba 400 Výdaje - - ubytování 65 - 70 - pronájem Sazka Arény se službami 20 - 25 - provize pro Sazku z prodeje lístků 20 - 25 - odvod z prodeje lístků Praze 9 10-25 - poplatky IIHF za pořadatelství 30 - 35 - pronájem ČEZ Arény 10 - tréninkové haly l - zaměstnanci, personál 10 - náklady na bezpečnost 10 - 20 - pojištění šampionátu 5 - marketing, propagace 5 -10 - autobusová a automobilová doprava 5 - vlaky 0,2 - pořádání kongresů 6 - maskot, logo 0,1 - zahájení šampionátu, oficiální oblečení, dárky, ceny hráčům, praní prádla, občerstvení, dopingové kontroly, rozhodčí, průvodce týmů, společenské akce, hokejové vesnice pro fanoušky atd. 10 -15 Celkem zhruba 250 Zisk 100-150 * Jde o odhad MF DNES, oficiální čísla svaz tají, ** svaz přiznává příjem zhruba poloviční, *** podle svazu bude zisk v řádech milionů korun |
Původně nebyl rozpočet čtvrtmiliardový, ale o 40 milionů korun menší. Náklady vzrostly i kvůli tomu, že Sazka nestihla u nové arény postavit tréninkovou halu. "Čísla zvedly větší nároky na bezpečnost. Jde o desítky milionů. Zdražily se i služby, doprava a pojištění," prohlásil Kusý.
Proto byly ceny lístků několik měsíců před šampionátem o deset procent zvýšeny. "I tak jsou zhruba dvoutřetinové, než měli v minulých letech Švédové a Finové," tvrdí Kusý.
Jen za ubytování hráčů, realizačních týmů mužstev a hostů zaplatí svaz 70 milionů korun. Další desítky milionů stojí pronájmy obou arén.
Svaz musí platit organizační výbor, zhruba 40 lidí. V době šampionátu bude zaměstnávat až tisíc spolupracovníků. Další část příjmů odčerpají náklady na dopravu. Asi sto tisíc korun stály symboly šampionátu.
Prodraží se i služby - jen praní prádla a ručníků hokejistům vyčíslili pořadatelé předběžně na dva miliony korun. Platí i dopingové komisaře, rozhodčí, průvodce týmů, dárky...
Příjmy? Vstupenky a stát
Kromě peněz za vstupenky a padesátimilionového státního příspěvku může svaz počítat s podporou reklamních partnerů. Jejich loga budou na tabulích v hale, nesmějí se zviditelňovat přímo u ledové plochy.
"Máme s nimi uzavřené dlouhodobé smlouvy, teď nedostaneme velké peníze navíc," řekl Kusý. Podobný příspěvek asi poplyne i z hokejových vesnic velkých občerstvovacích stanů před halami.
Příjmy z reklamy a za televizní přenosy jdou do pokladny mezinárodní federace. Pořadatelé nemají ani právo na prodej reklamních předmětů. To si od mezinárodní federace odkoupila švýcarská firma.