Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hokejová Liga mistrů není mezi fanoušky v Česku „sexy“

Vítkovický Erik Němec (vlevo) se snaží odpoutat od soupeře. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

24 2015
Hokejová Liga mistrů v prosinci 2008: Slavia v závěrečném utkání skupiny hraje proti Curychu a na tribunách O2 areny sedí 8 137 diváků. A hokejová Liga mistrů v září 2015: Sparta hostí Curych v prvním duelu vyřazovací fáze, který sleduje ve stejné hale pouze 2 893 lidí.

Přitom Curych dlouhodobě patří ke špičce švýcarské ligy, hodnocené jako druhá nejkvalitnější soutěž v Evropě. V současném kádru je několik borců se zkušenostmi z NHL, americký mladík Auston Matthews by jednou mohl vyrůst ve světovou hvězdu, jako jsou Jágr, Ovečkin či Crosby.

Jak prolomit domácí tradici?

V Třinci předevčírem přišlo 2 112 diváků, v Liberci ještě o něco méně. Ani atraktivní zápasy play-off v zemi, která je proslulá svou vášní pro ledový sport a kde žije „hokejový národ“, a existuje dokonce „hokejová rodina“, nepřilákají důstojnou návštěvu.

Proč? Jsou Češi opravdu tak velcí hokejoví fanoušci, nebo je to jen mýtus? „Není jednoduché prolomit tradici domácí soutěže,“ říká Petr Bříza, sparťanský šéf a zároveň jeden ze zakladatelů Champions Hockey League (CHL). Čísla z minulé sezony ukazují, že třeba v Pardubicích chodilo na Ligu mistrů 16procent diváků z extraligového průměru (8298).

Letos zase mistrovský Litvínov, který jinak válí (ještě neprohrál), má po dvou utkáních průměr 1 998 diváků, jen čtyři týmy jsou na tom hůř...

„Ale zklamání z návštěvnosti je celoevropské,“ upozorňuje Bříza a připomíná úterní duel, kdy dorazilo na zápas Djurgärden vs. Växjö ostudných 556 diváků! Hokejové Lize mistrů chybí prestiž, ve fotbale se bojuje o miliony. Peníze dávají silní mezinárodní sponzoři. „To je samo o sobě lákavé pro média, popularita stoupá, odměny jsou pro kluby sexy, takový motivační prvek,“ tvrdí Bříza.

Kdežto v hokeji se jedná o částky, které sotva pokryjí cestovní náklady. Při podmanivé melodii hrající před každým zápasem fotbalové Champions League naskakuje mnohým husí kůže. Ale zná někdo oficiální hymnu té hokejové?

Fotbal a další kolektivní sporty mají pochopitelně náskok v budování diváckého zájmu, přesto – jako by se hokejovým činovníkům nedařilo zkratku CHL dostatečně prodat. Ano, některé zápasy, hlavně ty během letní přípravy, jsou nudné, ale mnoho evropských celků dosahuje vyšší herní kvality než polovina extraligových týmů.

Kluby zatím nedokážou přesvědčit své příznivce, aby si koupili lístek i na evropskou soutěž. Nemohla by být propagace i ze strany společnosti Infront, vlastnící reklamní práva, lepší? „Tohle je s prominutím jedna velká blbost,“ odmítá Bříza. „Když přijedete do Německa, tak nikde billboardy nejsou. A Mannheim má nejvyšší návštěvy.“

Zapojení KHL není téma

Možná byli Češi tenhle týden unavení hokejem, vždyť třinečtí Oceláři hrají doma podruhé během tří dnů. Září ještě zřejmě není ideální hokejový termín. Důvodů nízké návštěvnosti je víc. „Musíme vydržet,“ říká Bříza. „Hodně diskutujeme o formátu, jestli by to mělo být méně týmů, ale zapojení KHL není téma, my jsme udělali několik vstřícných kroků, Rusové se nevzdávají představy, že bude KHL po celé Evropě.“

Bývalý brankář věří, že hokej mezinárodní klubovou konfrontaci potřebuje. Proto projekt CHL hájí dál. Je pravda, že vnímání účastníků se změnilo. Už neberou Ligu mistrů jako nutné zlo, ale považují ji za zajímavou výzvu.

Fanoušci na celém světě lákají úspěšní, vítězové. Lev Praha se dočkal rekordních návštěv až ve finále KHL. Když pak náhle skončil, lidé litovali. Třeba se O2 arena zaplní také na finále Ligy mistrů v únoru 2016...



Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze