Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


I milionové hvězdy pojedou vlakem

4 2004
Praha - Potkat Koiva, Selänneho, Sundina nebo jiné hokejové milionáře zvyklé na přepych z NHL na českém nádraží? Na začátku května to není nemožné. Téměř polovina hokejových výprav se během mistrovství světa bude na závěrečné zápasy stěhovat z Ostravy do pražské Sazka Areny. A pojedou vlakem. Poprvé v historii.

„Vlaky jsou levnější a rychlejší,“ říká Zbyněk Kusý, šéf organizačního výboru šampionátu.

Čeští pořadatelé museli žádat mezinárodní federaci o výjimku. Jízdu si vyzkoušeli i představitelé dánského hokejového svazu. „A byli spokojeni.
Prosili nás, jestli by nemohli jet vlakem už ze soustředění z Vídně. I mě překvapilo pohodlí a tichá jízda. Vlakem jsem už dlouho necestoval,“ prohlásil Kusý.

Ticho a pohodlí

Čím hokejisté pojedou? České dráhy nabídly nejmodernější lokomotivu a vagony, které se po domácích kolejích pohybují na trasách vlaků InterCity a EuroCity. Už v nich svezly i vládu.

Odborně se jmenují Ampz, ale na dráze jim nikdo neřekne jinak než velkoprostorová jednička. Klimatizace, všude spousta místa, velké pohodlné sedačky, vakuové toalety jako v letadle.

„Úroveň je srovnatelná se špičkovými vozy třeba v Rakousku,“ tvrdí Emanuel Vaněček, technik vozů z depa v Michli.
Z Ostravy do Prahy vede rychlostní koridor. Nejmodernější vlaky tu na některých místech dosahují rychlosti až 160 kilometrů v hodině.

Hokejové speciály budou mít další výsady: absolutní přednost a stavět budou jen v cílové stanici.

Dráhu 380 kilometrů by měly překonat za tři a půl hodiny. Pojedou tedy asi o hodinu kratší dobu než běžné vlaky.

„Letadlem by to trvalo tak pět hodin. Z ostravské haly na letiště, odbavení, let, další čas v Ruzyni a cesta do Libně, to je zbytečné zdržení,“ říká Kusý. „Nádraží v Ostravě je tři minuty od arény, v Libni zastaví vlak tři sta metrů od Sazka Areny.“

Kvůli hokejovému šampionátu České dráhy opravují nádraží v Libni. Zakázka je pro ně velkou reklamou.

Rychleji, levněji

A pořadatelé ušetří. „Letadlo by nás stálo až tři sta padesát tisíc korun. Vlak bude zhruba sedmkrát levnější,“ vypočítal Kusý.

Hájí originální nápad šéfa svazu Karla Guta. Nechal se inspirovat nedávným příkladem, kdy České dráhy vypravily do Prahy speciální vlak pro fotbalové fanoušky Baníku Ostrava.

Celkem by měly jet ve třech dnech čtyři speciály. První poveze slabší účastníky baráže. Další tři už týmy pro čtvrtfinále, zřejmě Švédy, Finy, Slováky a Rusy. „Ještě jednáme o vlaku, který by odvezl Finy z letiště Ruzyně do Ostravy,“ řekl Kusý.

Každá souprava potáhne dva vagony na bagáž, čtyři velkoprostorové vozy a restaurační vůz s barem.

Jaký dostanou hráči jídelní lístek? „Zatím jsme domluveni na základním občerstvení. Hlavní jídlo si každá výprava ještě musí vybrat.

Zatím převažují těstoviny, kuřecí maso a ryby,“ prozradil Milan Hájek, obchodní ředitel Jídelních a lůžkových vozů.

Pořadatelé původně plánovali i salonní vůz, kde by mohli třeba trenéři rozebírat zápasy na videu. „Nebyl o něj zájem, takže tuto službu jsme zrušili, “ říká Kusý. „Výpravy si mohou přiobjednat i lůžkový vůz.“

O MS 2004 čtěte více ZDE

Prostorné sedačky, spousta místa pro nohy, vyklápěcí stoleček. Hokejisté budou mít ve vlaku pohodlí.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze