Koná se po dvanáctileté pauze. Připomíná klasický mezinárodní turnaj, byť jsou dva z osmi zúčastněných týmů poněkud zvláštní.
Ve skutečnosti spíš slouží jako tiskárna peněz a reklama na National Hockey League, která ji společně s hráčskými odbory NHLPA organizuje. Boří tradice. Působí nablýskaně. Poutá pozornost.
V centru Toronta snadno zastínila přítomnost umělců z Cirque du Soleil či finále World Tour v plážovém volejbale. V ulicích pod CN Tower se takřka nelze schovat před Ovečkinem, Crosbym či Plekancem, kteří s drsným výrazem shlížejí z tisíců plakátů.
Televizní společnosti přenášejí utkání s nevšedními záběry z kamer umístěných na přilbách rozhodčích do více než 200 zemí. K vidění jsou třeba i na palubách letadel a námořních lodí.
K mamutímu podniku se vážou desítky doprovodných akcí, přednášky a veřejné diskuse o roli hokeje v moderní společnosti. V palírenské čtvrti se fandí, pije a koncertuje v rozlehlé zóně pro návštěvníky, kteří nevlastní vstupenky do haly.
Může budit dojem lidového karnevalu i vícežánrového festivalu s prvky konference. Především však má vydělat peníze. Kupu peněz. Velkou kupu peněz. Dle odhadů přesáhnou příjmy 100 milionů dolarů (2,4 miliardy korun), čistý zisk se vyšplhá na 65 milionů dolarů, napůl si ho rozdělí majitelé klubů NHL a hráčská asociace.
Výnos umocní nenápadná novinka - reklamní nášivky na ramenou hokejistů. Mnoho zámořských milovníků sportovní klasiky to vnímá jako svatokrádež, neb hokejové dresy dosud byly čisté, komercí nedotčené. Šíří se obavy, že hrabivý ligový šéf Bettman totéž provede v NHL.
Neomalená touha vytřískat ze Světového poháru maximum leckoho dráždí. Mistrovství světa je taky byznys, jinak by se nekonalo každý rok. Olympijský turnaj jakbysmet. Jenže událost, která zaplnila torontské hotely a restaurace VIP hosty i obyčejnými hokejovými nadšenci a občas nepříjemně omezuje pěší provoz v okolí Air Canada Centre, očividně upřednostňuje ekonomický pohled před úctou k tradici.
Vždyť na ni nepozvali Švýcarsko či Slovensko, jelikož postrádají dostatek reprezentantů v NHL. Zato kvůli ní byly vytvořeny dva prazvláštní slepence bez hymny a vlajky. Tým Evropy (jejího zbytku bez Švédů, Finů, Rusů a Čechů). A Tým Severní Ameriky z hráčů, kteří nedovršili 24 let.
Jízlivější komentátoři je označují za dílo Frankensteinovo nebo za mišmaš. „Pokud chce NHL předvádět jen svoje hvězdy, ať od nich příště rovnou vybere hokejky a nechá je od někoho poslepu rozházet na osm hromad,“ navrhl list National Post postup používaný v zimě i na českých rybnících.
Bettman a spol. jsou prohnaní obchodníci. Není náhodou, že jejich kanadsko-americký kolos utrží ročně přes čtyři miliardy dolarů (100 miliard korun). Při Světovém poháru využívají (či lehce zneužívají) formát, který slaví úspěch na olympiádách. A zároveň naznačují, že na další hry do Koreje a Číny už svůj personál nepustí.
Mezinárodnímu olympijskému výboru a hokejové federaci IIHF by tak zůstala jen vytunelovaná schránka. Vážně hrozí, že se hokejové klání pod pěti kruhy poprvé od Nagana 1998 opět stane pouze turnajem druhé výkonnostní kategorie.