Takovou kombinaci klub používal do roku 1990. „Je to trochu změna, ale dřív dresy takové bývaly. I když já si to už nevybavuju, byl jsem dítě,“ říká bek Jan Hranáč.
I sparťané oprašují symboly. Červené „S“ se v poslední době na netradičním černém dresu téměř ztrácelo. Fanoušci klubu spílali. „Snažíme se je vyslyšet. Ale jsme limitovaní tím, že jsme prostor na dresu, stejně jako všechny ostatní extraligové týmy, prodali generálnímu partnerovi. Úpravu nám umožnila změna loga generálního partnera a jeho ochota,“ řekl Zbyněk Černý, marketingový manažer klubu.
V anketě na internetu si příznivci změnu většinou pochvalují. „Vedení naznačuje, že mu není lhostejná minulost Sparty,“ říká Vojtěch Gibiš ze sparťanského fanklubu.
I v Litvínově krok k historii fanoušci ocenili. „Když jsme nabídku zveřejnili, do rána
Hrávalo se ve svetrech, teď přichází čas přiléhavých dresů |
Fotbalový dres navlečený na vrstvě prádla anebo teplý svetr. Takový býval úbor hokejistů v dobách dávno minulých. Móda svetrů trvala až do doby, kdy se hokej usadil na krytých stadionech. Už tehdy ale platila uniformita dresů. Inspirace pro design volných dresů přicházela z mezinárodních utkání či zámoří. To platí třeba pro Litvínov. „Ivan Hlinka přinesl fotku hráče Bostonu se žlutými rameny a bílou nebo černou další plochou. Podle ní vznikla první varianta dresů pro sezonu 1972–73,“ říká mluvčí klubu Vladimír Novotný. Zámoří inspirovalo už od roku 1952, kdy Kanada vyhrála olympiádu. „Nedílnou součástí popularity hokejistů Karlových Varů bylo to, že začali vystupovat v replikách kanadských dresů, jen místo javorového listu byl znak, který měl ale téměř totožný tvar. Tehdy to mělo i polohu vzpoury,“ říká Jenšík. Dnes tradici a jednoduchost vytěsňují nezbytné reklamy. „Dresy vypadají děsivě, většinou se mi nelíbí ani řešením. Některé designy by se hodily spíš na avantgardní dámský svetr,“ míní Jenšík. Avšak změnám není konec. Kanadský tým na olympiádě možná už nastoupí v přiléhavé novince, jež má ušetřit síly a přidat na rychlosti. Češi dresy zkoušeli při tréninku na mistrovství světa, zatím je odmítli. |
V historii pátrají i v Karlových Varech. „Chceme mít repliku dresu z 50. let. Alespoň jednou bychom v ní chtěli nastoupit,“ řekl manažer Miroslav Vaněk.
Spojit příjemné s užitečným se teď podařilo Vítkovicím. Na dres se po 15 letech vrátil rytíř Vítek, symbol klubu i partnera. Ani tradice však nemůže vystrnadit loga sponzorů. „Za reklamy na dresech máme tak 30 milionů korun.
Vedle ledu a mantinelů je to místo, o které mají sponzoři největší zájem. Ale snažíme se počet reklam na dresech omezit,“ říká sparťanský manažer Luboš Koželuh.
Loga jsou mnohdy k vzteku. Mizí v nich čísla i jména hráčů. Proto třeba Plzeň zvýraznila barvy a změnila tvar číslic, aby diváci hokejisty snáz poznali.
A když Sparta při oslavách 100 let nastoupila v dresech bez reklam, byla to krásná podívaná. Výjimečná. „V lize by to mohlo zůstat, pokud by na hokej chodilo pravidelně šest tisíc lidí a každý by zaplatil tisícovku,“ říká kladenský manažer Otakar Černý.
Hokejový Litvínov se vrátil k tradici. Nalevo jsou dresy, ve kterých hrál v minulé sezoně, napravo ty, jež nosí nyní. |
Na dresy hokejové Sparty se po letech vrátilo tradiční "S". Na snímku Ondřej Kratěna. |
Návrat k tradici. Hokejisté Litvínova hrají v dresech podobných těm, v nichž nastupoval třeba Ivan Hlinka. |