Nu co, je hezký den, volal v sedle Hurtaj

Hokejisté Plzně se potí na kolech - PŘED STARTEM. Jiří Hanzlík (vlevo) diskutuje nad mapou Šumavy s vedoucím extraligového týmu plzeňských hokejistů Brouzdou, přihlíží Zdeněk Sedlák. | foto: MF DNES

6 2003
Plzeň - "Počkejte, ještě musím dohustit duši," křičí útočník Lubomír Hurtaj na odjíždějící skupinku. Je středa, něco málo před půl desátou, a plzeňští hokejisté nasedají před penzionem Lučan do sedel byciklů. Čeká je nejtvrdší bod týdenního soustředění na Šumavě - stokilometrová "královská" horská etapa, test vůle a fyzické odolnosti. "Jezdíme na kole a ležíme v posteli. Jít večer někam na víno? Na to vůbec není síla, navíc ani nesmíme," glosuje program hokejistů obránce Jiří Hanzlík.

"Jsem tady poprvé a Šumava se mi hodně líbí. Budu na ni rád vzpomínat a doufám, že tu nejsem naposledy," míní mezitím trenér Rostislav Čada. Rodilý Moravák, který poslední léta strávil ve Švýcarsku.

Hráči asi jeho nadšení nesdílejí. Každý den podstoupí tvrdou cyklistickou dávku. Sto kilometrů, s výjimkou "královské" etapy rozdělených na dvě části. Už v úterý si sáhli na dno - časovka je zavedla až na vrchol Pancíře, 1214 metrů nad úroveň moře.

"Jezdíme na kole a ležíme v posteli. Jít večer někam na víno? Na to vůbec není síla, navíc ani nesmíme," říká obránce Jiří Hanzlík. Zkušený bek patří mezi nejlepší cyklisty. "Na špici jsem proto, že ti dobří cyklisté, co tu byli dříve, už v týmu nejsou," brání se skromně. Pak ale připustí: "Je pravda, že už vím, co mě čeká, jaké jsou na Šumavě terény."

Středeční galeje, v úmorném vedru a téměř v bezvětří, má v tu chvíli teprve před sebou. Hokejisté nestartují pohromadě, jako první vyrážejí ti, kteří se postupně propadnou na chvost. "Je toho naplánováno hodně, za týden okolo pěti set kilometrů. Poslední dva dny se dávky lehounce sníží, ale stejně je to především na vůli," míní plzeňský asistent Miroslav Přerost.

V týdnu přišel o Dušana Andrašovského, natažený úpon pod kolenem mu nedovolil ani šlápnout do pedálu. "Zkoušel jsem to, ale nešlo s tím nic dělat. Sesedl jsem a dovedl kolo zpátky," říká slovenský útočník. Už má sbaleno, s novináři se sveze do Plzně k doktorovi.

"Hlavně, že se nám vyhýbají bolestivé pády. Máme jen pár defektů, slušně zásobujeme místní firmu na opravu kol," hlásí Přerost.

Skupinky hokejových cyklistů už jsou na cestě ze Železné Rudy směrem na Prášily, Srní, Modravu, Kvildu, Horskou Kvildu, Annín a Hartmanice. Většina na silničních speciálech, ale třeba Krátoška, Matějovský, Mazanec, Cartelli nebo Hurtaj na trekkingových kolech. "V kopcích to jde, ale na rovině se nadřou více," konstatuje masér Jaroslav Kugler.

"Pátnáct kilometrů - zatím je to dobré," hlásí na trati zvesela gólman Libor Barta. Udržuje co nejdéle dobrou náladu, laškuje s ostatními. Postupně ale podléhá dřině. "Je to na h...," hlesne za další hodinu.

Úplně vzadu, osamocen, bojuje s kopci Lubomír Hurtaj. "Nu co, je hezký den," s humorem anglického sira ohodnotí situaci, kdy omylem protočí kvůli špatné odbočce o několik kilometrů více než ostatní. "Už vím, kdy příště podepíšu smlouvu. Až v srpnu, po letní přípravě," dodává vyrovnaně. Nemyslí to vážně, síly rozloží dobře a trasu absolvuje ve zdraví.

Nejvytíženějšími osobami na trati jsou maséři. Už ráno si připravili vše potřebné. "Staráme se hlavně o pitný režim, doplňkovou stravu si hráči vozí sami. My máme pití, banány a pomeranče. Každých třicet kilometrů někde v kopci připravíme občerstvovací stanici. Jedeme poslední, kdyby se někomu něco stalo, tak ho naložíme," popisuje Kugler pracovní náplň z okna pick-upu.

Vedle něj sedí Milan Volák. Dluholetý útočník Plzně se pomalu převtěluje do masérské role. "Uvidíme," říká neurčitě. "Moc mi pomáhá, večer masírujeme oba do půl desáté," chválí kolegu Kugler.

Odpoledne, okolo půl druhé, se do Železné Rudy vracejí ti nejrychlejší - Sedlák, Hanzlík, Výborný a další. "V kopci pod Hartmanicemi jsem myslel, že umřu," ulevuje si Jiří Hanzlík. "Nevím, jestli je mi zima nebo horko." Snad se do soboty dá dohromady. Vždyť má svatbu...