Když o den později vybíhali k zápasu s Českými Budějovicemi fotbalisté 1. FC Brno, z prořídlých tribun je sledovalo pouze 2120 párů očí.
Analýza |
Jenom tím vyvrcholil jev, který v Brně provází celý podzim. Kometa, co se týče diváckého zájmu, poráží fotbalisty. I když narozdíl od nich nehraje nejvyšší soutěž, chodí na ni v průměru o 800 diváků víc, a když si měli fandové před měsícem vybrat ze dvou zápasů ve stejný čas, vyrazilo jich víc na hokej. Důvod je třeba hledat v několika faktorech.
Atraktivita hry.
To je pro většinu sportovních fandů nejdůležitější aspekt. Kvalitou by měli mít navrch fotbalisté, kteří hrají nejvyšší soutěž a momentálně jsou šestým nejlepším týmem v republice, zatímco před Kometou je minimálně 14 extraligových klubů.
Jenže hokej má výhodu, že při porovnání obou sportů v ne úplně špičkové úrovni, kterou lidé v Česku vídají jen v televizi, je o poznání svižnější, takže jsou fanoušci neustále ve varu. Nudný hokej totiž pořád nabízí víc vzrušení než nudný fotbal.
A navíc: Kometě se daří naplňovat předsezónní cíle, což je pro příznivce hodně důležité. Mužstvo je na špici soutěže a vyhrává, takže lidé cítí šanci na vytoužený postup do extraligy. Zatímco fotbalisté doma potěšili fanoušky výhrou jen dvakrát a jejich předsezónní ambice tak vypadají jako plané sliby.
Atmosféra při zápasech.
To je jednoznačně největší trumf Komety. Díky tomu, že hraje v uzavřeném prostoru haly, zdobí její zápasy bouřlivá atmosféra. Ta strhne i přihlížející, kteří hokeji tolik nerozumí. Díky elektrizující atmosféře, kterou spoluvytváří i fandové na sedadlech, je každý zápas Komety velkým zážitkem. Divák má pocit, že je uvnitř vroucího kotle.
Boj o diváka - srovnání klubů Nejvyšší návštěvy Nejnižší návštěvy Průměr |
Zato na rozlehlém a otevřeném stadionu v Králově Poli, navíc poloprázdném, nemůže být o vtažení diváka do hry ani řeč. Je pravděpodobné, že kdyby hrálo 1. FC Brno v Rondu a Kometa na Srbské, atmosféra na zápasech i jejich návštěvnost by byla opačná.
Marketink.
To je pole, na kterém vyloženě nezáří žádný z klubů. Ale i tady vede Kometa. Na Mendlově náměstí svítí upoutávka na její zápasy, klub se snaží o akce, jako jsou autogramiády, běh s Kometou, či předvánoční trénink hráčů spolu s fanoušky. To upevňuje vztah příznivců a klubu. Zato reklamní aktivity fotbalistů jsou prakticky nulové.
A to platí i o prodeji suvenýrů. Téměř každý divák na Kometě je vyzbrojen šálou či dresem. Obojí snadno pořídí přímo v hale, zatímco většina fotbalových fandů ani neví, kde si může koupit dres svého týmu.
Zázemí stadionu.
To je potíž pro oba kluby. Jak stará hala Rondo, tak Městský stadion na Srbské nenabízejí divákům velký komfort. Jenže pro fandy je asi pořád snesitelnější vystát dlouhou frontu na záchod na hokeji než mrznout nebo dokonce moknout venku na fotbale. I tady tak má Kometa výhodu.
Ve čtyřech klíčových aspektech tak Kometa poráží 1. FC Brno 4:0. A s přibývající zimou se dá očekávat, že v boji o diváka budou hokejisté porážet fotbalisty čím dál víc.
Rezervace místa? Zatím to nejde Vedení klubu ví, že by byl potřeba alespoň dvojnásobný počet. Turnikety jsou však Starezu, provozovatele Ronda, a záleží na jeho rozhodnutí, jestli nějaké přikoupí. "Snažíme se to řešit a do budoucna vyřešit," říká prezident klubu Egbert Zündorf. Klub se snaží těmto problémům čelit alespoň tak, že otevře už hodinu a čtvrt před utkáním. "Stejně je však největší nával po půl páté, případně půl šesté," vysvětluje technický manažer Aleš Dosoudil. Mnohokrát se také přihodilo, že turniket diváka nepustil. "Ale to už je vyřešené. Bylo to kvůli tomu, že permanentky byly zalaminované. Stále je možnost je vyměnit na hlavní pokladně," informoval Dosoudil. Druhým neduhem, který trápí fanoušky, je neexistence místenkového systému. Vyjma permanentkářů si divák nemůže sednout, kam by chtěl, ale jen tam, kde je zrovna volno. "Měli jsme od Starezu přislíbeno, že zakoupí licenci, aby mohl fungovat online prodej. Ta stojí třicet tisíc. Pak se zjistilo, že je potřeba posílit hardwarové vybavení. To bylo dalších 21 tisíc a to už Starez odmítl," kroutí nechápavě hlavou Zündorf. Kometa byla ochotna koupit licenci ze svého, jenže to nejde. "Účetně nelze investovat do cizího majetku. Leda bych to koupil na sebe," usmál se Zündorf hořce. O jiném řešení tohoto problému klub zatím neuvažuje. Online prodej, kdy si fanoušek přijde do předprodeje a vybere si, kde chce sedět, je pro něj jediným východiskem. "Nás to samozřejmě trápí, ale zatím bohužel není v silách Komety tuto situaci změnit," stýská si klubový prezident. |
Pros: Musíme zkusit něco vymyslet
B r n o - Měl radost z výhry, ale slabá návštěva na zápase jeho 1. FC Brno s Českými Budějovicemi mu kazila náladu. "Byl to opravdu tristní pohled," přiznává majitel brněnského fotbalového klubu Roman Pros.
Čím si vysvětlujete, že na Kometu chodí víc diváků než na váš tým?
Je to můj osobní názor, který nemusí nikdo sdílet. Ale když bude průměrné nebo podprůměrné utkání, ale bude tam atmosféra, tak půjdete za tou atmosférou. Jestliže jste v hale a je tam nalepená hlava na hlavě, tak si tu atmosféru uděláte a vtáhne vás to do dění. Nic proti Městskému stadionu na Srbské, ale tam vás do dění nevtáhne nic. To je problém fotbalu vůči hokeji. Proto se znovu vracím k mýtu Lužánek. Pokud tady bude stadion, kde budete blízko hrací ploše a kde kotel strhne diváky, tak to může fungovat.
Jaké vidíte další příčiny?
Druhá věc je, a to je specifikum Brna, že je tu hlad po hokeji. Je tu euforie a hraje se o postup do extraligy. Ale experiment, že spadneme do druhé ligy a budeme hrát na špici o postup, zkoušet nebudeme.
Máte představu, jak lidi přilákat? Spolupracujete s marketingovou agenturou Kentaura, ale výsledky její práce zatím moc vidět nejsou.
Přesně, to je další věc. My jako vedení klubu jsme si najali renomovanou agenturu, která se zavázala, že tohle bude řešit. Pustila se do práce a jsou vidět výsledky, které nejsou vidět na počtu diváků na stadionu, nicméně jsou vidět po stránce obchodní. Pracuje se víc se sponzory, máme nové partnery. Ale ta práce k divákům není taková, jakou jsme si představovali. A to je úkolem Kentaury. Po skončení podzimu si řekneme, co se stalo a proč jsme pro diváky neudělali víc. Já totiž nevěřím, že když tam bude skákat 80 parašutistů, že přijde víc diváků.
O nějaké spolupráci s Kometou jste neuvažovali?
Žádná jednání neproběhla. Ale já proti tomuto modelu nic nemám, naopak. My si stejně budeme muset sednout a zkusit vymyslet něco, jak ty diváky přitáhnout.
|
Fanoušci Komety poprvé v sezoně vyprodali Rondo, z vítězství svého týmu proti Chomutovu se však neradovali. |