Sympatická dvojice usedá ke stolu v jedné z útulných restaurací uvnitř haly ke středeční večeři. Pár z maličkého města Zollikofen, který je pouhých pět kilometrů od Bernu, si užívá tradiční program v hokejové sezoně. Nejdřív se dobře nají, druhým chodem budiž zápas místních SC Bern. Jsou skvěle naladění, klub podporují už patnáct let.
A podobných postav by se tu našlo určitě víc.
V Evropě není navštěvovanějšího klubu. S průměrnou podporou 16 300 diváků na zápas za posledních sedm let nemá konkurenci.
Král Bernu
V čem tkví zdejší kouzlo?
Proč se tým z hlavního města Švýcarska s populací okolo 140 tisíc obyvatel může pyšnit takovými čísly a atmosférou, která připomíná tu z německých fotbalových arén?
„Jako si tým vychovává mladou generaci hráčů, tak musí dbát i na přísun mladé krve do řad fanoušků,“ vysvětluje dlouholetý obchodní ředitel klubu Marc Lüthi.
Příhodně se mu přezdívá Král Bernu.
To on před 19 lety změnil chod celého klubu. Do té doby na zápasy chodilo v průměru kolem osmi tisíc diváků. Bern měl finanční problémy, dluhy přesahovaly miliony švýcarských franků.
Byznysmen Lüthi klub postupně oddlužil. Začal pracovat s novou generací fanoušků. Dětem nabídl permanentky za 100 švýcarských franků, v přepočtu zhruba 2 500 českých korun. Hned v první sezoně o ni projevilo zájem 1 200 nových fanoušků, k těm se navíc přidalo dalších 800 rodičů.
Nejlepší investice? Do fanoušků
Mezi nováčky na stadionu tenkrát byl i v úvodu zmíněný Herbert. Devět let pak chodil do rozsáhlého kotle na stání na hlavní tribuně. Později se svou partnerkou získali permanentky na dvě místa k sezení za brankou.
„Jako si tým vychovává mladou generaci hráčů, tak musí dbát i na přísun mladé krve do řad fanoušků.“ Marc Lüthi, obchodní ředitel SC Bern |
V dalších letech počet fanoušků rapidně rostl a ustálil se před sedmi lety. Tým začal získávat tituly. I přes obrovský zájem o lístky klub neměnil cenu dětských permanentek.
„Padesát procent jejich držitelů se vrátilo na tribuny i později se svými dětmi. To je skvělá investice,“ vysvětluje Lüthi, výřečný padesátník, který z klubu vybudoval jednu z nejbohatších hokejových organizací s celkovým ročním příjmem 1,4 miliardy korun.
Jídlo, zábava a hokej
Nezáleží na soupeři. Mohutný kotel je vždy nacpaný k prasknutí.
Ještě pár minut před začátkem utkání se Spartou na tribunách příliš příznivců domácího klubu není. Restaurace a bary, z nichž je dobře vidět na hrací plochu, jsou však plné. „Lidé se chtějí dobře najíst a pobavit, pak už existuje jen hokej,“ vysvětluje Lüthi.
Na zápas proti Spartě v Bernu přišlo 14 567 diváků. Odveta se hraje v úterý v pražské O2 areně. |
V tu chvíli se ztichlou halou rozléhá jeden z tradičních pokřiků fanoušků Sparty. O pár minut později už je jasně přehlušen tisícovým davem a hlasitým „SCB“, což je zkratka SC Bern.
Mohutné povzbuzování vydrží celý zápas i přesto, že sparťané jsou po většinu zápasu lepším týmem. V 27. minutě domácí obránce Untersander vyrovnává a dav bouří. S vítězoslavným pokřikem a vlajkami v rukou vytváří skvělou atmosféru.
Zápas končí remízou 1:1.
Oddaný fanda Herbert oceňuje: „Sparta nehrála vůbec špatně, v Praze při odvetě budeme mít co dělat.“
Pro český tým budiž dobrou zkušeností, že si zahrál v nejhokejovějším prostředí v Evropě.
Tohle je fenomén Bern.