Za propagaci zahraniční sázkové kanceláře může být navíc hokejový klub v Plzni potrestán od živnostenského úřadu.
"Dopis včetně faktury s pokutou jsme vrátili APK zpět," řekla předsedkyně představenstva BPA Jana Obermajerová. BPA se rozhodla udělit asociaci pokutu za to, že nedokázala zajistit dodržení práv marketingového partnera, která mu postoupila. Plzeňský hokejový klub totiž propagoval loterijní společnost
Bet-at-home, která není registrována v České republice; to odporuje loterijnímu zákonu, který vstoupil v platnost 1. ledna.
"APK nedokázala zajistit, aby tam reklama nebyla," vysvětlila Obermajerová. "Asociace nám nepředložila žádný argument. Myslíme si, že k porušení smlouvy mezi APK a BPA došlo," doplnila předsedkyně představenstva společnosti.
Asistent ředitele APK LH Antonín Vansa ČTK potvrdil, že BPA dnes pokutu vrátila zpět. "Opět vše předáme našim právním zástupcům," uvedl Vansa, který nechtěl další postup asociace předjímat. Podobně jako BPA. Obermajerová ale potvrdila, že nejbližší splátku za práva na extraligu APK LH na konci února dostane v plné výši. "O dalších krocích těžko spekulovat. Pokuta nemusí být konečná, každým dalším porušením se může zvýšit," podotkla Obermajerová.
Plzeň do středečního zápasu proti Třinci nastoupila s pozměněným logem sponzora, v němž název firmy nahradil její slogan "Život je hra". Stejně upraveny byly i nápisy na mantinelech. "Hraje se o život a to je naše odpověď. Až do vyřešení problému budeme tímhle vycházet vstříc představenstvu APK," uvedl po utkání ředitel klubu Václav Jáchim.
Tvrdí, že Plzeň postupuje správně. "Bohužel se nebojuje jen na ledě. Byl jsem dnes překvapen, že na některých serverech se píše, že budeme platit pokutu za porušení zákona. Ale za porušení čeho a za co? Na svém postoji si stojíme. Nejsme blázni, máme všechno podložené. Do boje jsme samozřejmě připraveni," prohlásil Jáchim. "Nevím, kde se vzalo, že máme za každý jeden ze třinácti zápasů platit milion korun. Já jsem to četl a nikde jsem to tam neviděl, takže tu částku nechápu."
Náměstek ministra financí Tomáš Zídek řekl, že Plzeň reklamou zahraniční sázkové kanceláře pravděpodobně porušila zákon. "O postihu by v tomto případě podle zákona o reklamě měl rozhodovat krajský živnostenský úřad," uvedl Zídek.
"Náš úřad čeká na metodiku od ministerstva financí, které ji připravuje pro živnostenské úřady jednotlivých krajů. Ta určí, jak mají při udělení pokuty postupovat a které firmy mají v Česku zakázanou reklamu," řekla mluvčí Plzeňského kraje Petra Jarošová.
Obě strany (BPA a APK LH) se v příštích dnech podle všeho budou vedle oprávněnosti pokuty přít o její výši. Podle smlouvy totiž marketingový partner může asociaci udělit pokutu jeden milion korun za jednotlivé porušení smlouvy. APK LH i Plzeň si myslí, že pokud chybovali, tak pouze jednou. Podle BPA bylo prohřešků třináct - tolik zápasů Indiáni odehráli s logem Bet-at-home na dresu po začátku účinnosti zákona.
"Mimo to, že odmítáme oprávněnost vystavení pokuty, bylo jedním z důvodů, proč jsme ji vrátili, i její vyčíslení. Podle našich právníků nemá oporu ve smlouvě," řekl Vansa. I Obermajerová si je vědoma, že výklad smlouvy může skončit u právníků. "Je to věc výkladu. Náš názor je ale jasný," dodala Obermajerová.
Plzeň není jediným klubem, který na přelomu roku možné problémy se změnou loterijního zákona řešil. Například pražská Sparta spolupracovala se společností Interwetten. K 31. prosinci ale smlouvu ukončila. "Právníci nám doporučili, abychom reklamy odstranili," řekl marketingový ředitel klubu Tomáš Klimíček. Sparta se navíc souběžně dohodla na spolupráci s Tipsportem, který se stal partnerem arény. "Stal se našim významným partnerem, i proto jsme omezovali prezentaci jeho konkurentů," uvedl Klimíček.