Spotify

Spotify | foto: Reuters, Mediahub

Hudební průmysl vzkvétá díky streamingu, Spotify přemýšlí, jak to zpeněžit

  • 24
Streamovací služby jako Spotify nebo Apple Music mění způsoby, jak posloucháme hudbu. Díky nim se hudební průmysl po letech války s ilegálním stahováním a YouTube opět staví na nohy. Velké společnosti plánují první veřejnou nabídku akcií. A Spotify přemýšlí, jak na vzkvétajícím odvětví vydělat ještě víc.

Na Spotify sídlící ve Stockholmu dlouhodobě tlačí investoři. Služba, která svým uživatelům nabízí streamování hudby, totiž za minulý rok utržila 6,1 miliard dolarů (138,73 miliard korun), většinu vydělaných peněz ale vrátila zpět nahrávacím společnostem ve formě licenčních poplatků. Ani zisk z reklamy nemá nejvyšší, za minulý rok vydělala 678 milionů dolarů (víc jak 15,4 miliard korun), což je méně, než má sociální síť Twitter za jeden kvartál.

Teď našla nový zdroj příjmu. Po hudebnících a nahrávacích společnostech chce peníze za to, že aplikace bude aktivně propagovat jejich hudbu, napsal Bloomberg. Jedním ze způsobů, jak to chce švédská firma udělat, je vkládání písniček do oblíbených playlistů uživatelů. Spotify argumentuje tím, že díky reklamě se hudebníci snadněji dostanou k novým uživatelům.

Spotify má nový playlist pro mazlíčky. Čeští cvičitelé jsou skeptičtí

Situace kolem Spotify je jenom jedním z příkladů, kam se hudební průmysl v poslední době ubírá. Od pomyslného ekonomického dna se odrazil v roce 2014, kdy jeho příjmy činily podle webu Statista celosvětově 44,7 miliard dolarů, v roce 2020 má toto číslo dosáhnout hodnoty 59,48 miliard dolarů. 

Zatímco v roce 1999 mohly za celkový příjem amerického hudebního průmyslu z 89 procent „CDéčka“, o dvacet let později tvoří osmdesát procent celkových výnosů právě streaming. Příjmy za hudbu se minulý rok ve Spojených státech vyšplhaly o třináct procent na 11,1 miliard dolarů (252,45 miliard korun), což je nejvíc od roku 2006. 

Mezinárodní federace hudebního průmyslu vyhodnocuje stejná data pro Českou republiku, za rok 2019 ale zatím čísla nemá. V roce 2018 vzrostly celkové příjmy hudebního průmyslu v tuzemsku o osm procent na 902 milionů korun. Ještě v roce 2014 to bylo 282 milionů. Podle IFPI je i v Česku pozitivní vývoj odvětví dán streamovacími službami.

Hudba jako zboží

Situaci v hudebním průmyslu využily dvě velké americké nahrávací společnosti Warner Music Group a Universal Music Group. Warner Music na začátku února oznámila, že vstoupí na burzu. Universal Music plánuje první veřejnou nabídku akcií během příštích tří let.

Vkusu uživatelů Spotify vyhovují Ed Sheeran, Billie Eilish či raper Drake

„Pokud je odvětví průmyslu na vzestupu a pokud se navíc jedná o přitažlivý obor, jakým hudba je, potencionální kupci chtějí být jeho součástí,“ komentovala pro CNN Business Serona Eltonová, ředitelka hudebně-obchodního programu na Univerzitě v Miami. „Nyní je asi ten nejvhodnější okamžik, kdy jim takovou možnost nabídnout.“ 

Narůstající zisky mají ale i svou stinnou stránku. Nezávislé nahrávací společnosti se obávají, že Spotify svými nástroji propagace vytváří systém, ve kterém dostávají prostor jen umělci s největším finančním zázemím. Kdo za sebou nemá gigantickou společnost typu Universal Music Group nebo Warner Music Group, bude mít boj s mainstreamovou hudbou zase o něco těžší.