Dispečinky řidičům proto nabízejí přerušení splátek operativního leasingu a další úlevy, alternativní taxislužby se naopak vrhly ve větší míře na rozvoz potravin.
Koronavirus v Česku |
„Poptávka po taxislužbě spadla na pětinu. Zbytek trhu zachraňují firmy, které potřebují vozit lidi nebo posílat zásilky,“ uvedl spolumajitel společnosti Liftago Ondřej Krátký. Podle Patrika Altmana z Taxi Praha lidé obvykle využívají taxislužbu při cestách za kulturou na sportovní utkání, nebo na letiště při cestě na dovolenou. „Nic z toho kvůli zákazům a zavřeným hranicím nyní nefunguje,“ uvedl Altman z taxi společnosti, která je jednou ze dvou oficiálních partnerů pražského letiště.
To pro ni ovšem znamená další náklady, které se při dnešní minimální poptávce nemohou vrátit. Za možnost parkování přímo před příletovými terminály, kam kromě konkurenčních taxi Fix žádní jiní dopravci zajíždět nesmí, platí letišti měsíčně asi čtyři miliony korun. Se státní firmou chce proto vyjednat úlevu na období, kdy z Prahy létá jen zlomek lidí.
Dosavadní jednání zatím žádný výsledek nepřinesla. „Letiště Praha průběžně vyhodnocuje aktuální situaci a vzhledem k postupnému omezení provozu také analyzuje všechny možnosti ve vztahu k obchodním partnerům, jak v oblasti leteckého, tak i neleteckého obchodu. Další kroky tedy budou následovat v závislosti na vývoji situace a s ohledem na smluvní závazky,“ uvedla mluvčí pražského letiště Kateřina Pavlíková.
22. března 2020 |
Koronavirus
Sledovat další díly na iDNES.tvJednoduchou situaci nemají ani alternativní taxislužby, kterým situaci navíc komplikuje nařízení vlády z poloviny března, podle něhož mohou během krizového stavu lidi převážet jen šoféři s oprávněním řidiče taxislužby.
Koronavirus devastuje cestovní ruch, dva scénáře sumírují stomiliardové ztráty |
Podle mluvčí Uberu Luisy Elsterové tak společnost pocházející z USA v Praze omezila okruh připojených šoférů na ty s potřebným oprávněním a všichni ostatní mají zkrátka smůlu. „Dotčení řidiči a kurýři od nás mají veškerou podporu. Všichni, kterým byla diagnostikována nemoc COVID-19 nebo jsou v nařízené karanténě, dostanou od Uberu kompenzaci na dobu až 14 dnů,“ dodala.
Právě šofér americké platformy pro taxislužbu patřil mezi první pacienty s diagnostikovanou nákazou koronavirem.
Výpadky klasických zakázek se snaží digitální zprostředkovatelé nahradit rozvozem jídla. Estonský Bolt například spustil rozvozovou službu s cenou 400 až 500 korun za dovezený balíček jídla. Konkurenční Uber na podporu svého projektu Uber Eats zavádí od 29. března bezplatné doručování objednaných pokrmů. Tuzemské Liftago pak otevřelo svoji mobilní aplikaci dobrovolníkům pro zprostředkování rozvozu roušek a dalšího zdravotnického materiálu.