STALO SE 11. ČERVNA: Nejčernější den motorsportu. V Le Mans zahynulo 84 lidí

  14:59
Radostné výskání diváků vystřídaly výkřiky hrůzy. Ti, co měli štěstí, utíkali pryč a přeskakovali těla těch, co ho neměli. Bylo 11. června 1955, když se odehrál nejčernější den automobilového sportu. Nehoda při slavném závodě 24 hodin Le Mans si vyžádala 84 obětí a více než 120 vážně zraněných.

Mercedes Pierra Levegha přeletěl v roce 1955 v Le Mans hrazení u hlavní tribuny. | foto: Profimedia.cz

Od rána proudily na okruh La Sarthe poblíž francouzského města Le Mans davy lidí. Osm hodin před startem už trať obklopili první nedočkavci, kteří pro sebe chtěli uzmout ta nejlepší místa.

Slavný 24hodinový závod byl prestižní událostí. Lidé na trávě rozložili deky, přinesli víno a šampaňské. Ženy se oblékly do šatů a pánové zase k obleku uvázali kravaty nebo motýlky.

„Byla to oslava. Všichni měli v ruce sklenice, popíjelo se a lidé byli šťastní,“ vzpomínal Jacques Greley, jeden z diváků, v dokumentu BBC. „Někteří ani nesledovali závod a jen se bavili.“

Druhá světová na kolech

Lákadlem 24. ročníku bylo soupeření mezi Jaguarem a Mercedesem. „Bylo to jako druhá světová válka na čtyřech kolech. Británie proti Německu. Na francouzské půdě,“ líčil Chris Hilton, autor knih o slavném závodu.

Hlavní hvězdou Mercedesu byl Juan Manuel Fangio, přezdívaný El Maestro. Argentinec byl jedním z nejlepších pilotů své doby a pětinásobným světovým šampionem ve formuli 1. Ovšem triumf z Le Mans mu chyběl.

Stalo se před lety

Historický speciál sportovní redakce iDNES.cz

Všechny díly naleznete přehledně ZDE

Jaguar vsadil na Mikea Hawthorna. V šestadvaceti měl být vycházející britskou nadějí. Výstřední a okázalý chlapík, který i při závodech nosil motýlka.

„Také mohl jít večer na party, ráno se vzbudit a hned sednout za volant,“ s úsměvem vzpomínal jeho týmový kolega Norman Dewis.

Tam, kde většina pilotů dává nohu z plynu, Hawthorn naopak přidával. Trpěl vážným onemocněním ledvin, lékaři mu prý dávali maximálně deset let života. I proto možná často volil v ošemetných situacích až příliš riskantní řešení.

Právě po jízdě na hraně rizika diváci dychtili. Fanoušky k trati přitahoval pocit nebezpečí a adrenalinu, když se kolem nich v těsné blízkosti řítily vozy.

„Hodně lidí tam chodilo v očekávání, že uvidí alespoň jednu havárii,“ líčil fotograf Dennis Chisholm. „Aspoň jednoho jezdce, kterého odvezou zraněného nebo mrtvého.“

V ten den se jejich pohled změnil.

Cíl? Balancovat na hraně

Ve čtyři hodiny odpoledne bylo vše připraveno k zahájení závodu. Třísettisícový dav, který byl namačkaný podél 13kilometrového okruhu, ztichl. Všichni napjatě sledovali startovní vlajku.

„Bylo úplně slyšet, jak se třepotá ve větru,“ líčil archivář Bill Martin.

Rozhodčí mávl a všech 76 jezdců se rozběhlo ke svým automobilům. Klid najednou vystřídalo hlasité burácení silných motorů a vřískot fanoušků.

„Jedinou možností Hawthorna, jak vyhrát, bylo utavit Fangiovo auto,“ vyprávěl Hilton. Pilot Jaguaru si to moc dobře uvědomoval. Šlápl na plyn a prodral se do popředí startovního pole.

Fangio měl na začátku problémy. Když naskočil do svého Mercedesu, kalhoty se mu zachytily do řadicí páky. Skvělou stíhací jízdou však britského soupeře dohnal.

Po několika okruzích bylo pořadí následovné: 1. Hawthorn, 2. Fangio. Ostatní na ně propastně ztráceli.

„Vypadalo to, jako by Hawthorne s Fangiem zapomněli, že závod trvá 24 hodin,“ líčil Dewis z Jaguaru. „Neustále se předháněli. Téměř v každém kole posouvali rekord dráhy.“

Tím hlavním, co konstruktéry při stavbě vozů zajímalo, byl výkon. Bezpečnost? Ta byla až na druhém místě.

Kvůli hmotnosti byly karoserie aut z hořčíkových slitin: superlehké, ale také superhořlavé. Kvůli riziku požáru piloti neměli pásy - při nehodě raději z auta vylétli, než aby uhořeli.

Podobně na tom byla i trať. Od roku 1923, kdy se v Le Mans jelo poprvé, doznala jen minimálních úprav. Při prvním ročníku přitom vozy dosahovaly rychlosti 100 kilometrů v hodině, teď to bylo až 270.

„Kolik jedeme, jsme nevěděli, neměli jsme tachometry,“ vzpomínal John Fitch z Mercedesu. „Neustále jsme zrychlovali, až jsme dostali na hranu, kdy jsme nad vozem ztráceli kontrolu. Právě to byl ten bod, na kterém jsme se snažili balancovat. Tak se dělal dobrý čas.“

Diváci byli na mnoha místech od vozovky vzdáleni metr a půl a mezi nimi a automobily byl jen hliněný val.

Z Mercedesu ohnivá koule

Najednou se to stalo.

Po dvou a půl hodinách jízdy, se vozy blížily k hlavní tribuně. Ve vedení byl Hawthorn, druhý Fangio. Mezi nimi jeli ještě další dva piloti - Lance Macklin z Austin-Healey a Pierre Levegh z Mercedesu, oba se ztrátou kola.

Hawthorn si všiml, že mu na palubní desce bliká palivová kontrolka. Musel do boxů. Pilot Jaguaru prudce sešlápl brzdu, takový manévr však nečekal za ním jedoucí Macklin.

Macklin strhl volant doleva, jenže tam se řítil rychlostí 240 kilometrů v hodině Levegh. Srážka byla nevyhnutelná.

Pilot Mercedesu ještě stihl zvednout ruku a varovat Fangia. Potom narazil do zadní části vozu Austin-Helay, která ho katapultovala do vzduchu.

Levegh byl na místě mrtvý. Z jeho vozidla se stala ohnivá koule, auto se rozpadlo na několik částí, jež létaly všude kolem – na dráhu, do ochranných bariér, ale hlavně do diváků.

Auto z nejtragičtější havárie se prodalo za milion dolarů

Vůz Austin-Healey 100 Special se zapojil do tragické havárie v závodě 24 hodin

„Říkala jsem si, tohle se nemůže stát, nemůže to dolétnout na nás,“ vzpomínala jedna z přihlížejících Giselle Pasquierová. Jenže se to stalo. „Všude naříkali lidé, byl to hrozný zvuk. Diváci ze sebe sundávali zbytky těl, které na ně spadla.“

Trosky smetly vše, co jim stálo v cestě. Kapota prý byla jako gilotina. „Kousek ode mě ležel muž s dalekohledem na krku. Nad krkem už ale nic neměl, hlava byla pryč,“ líčil hrůznou situaci Greley.

Tragické statistiky napočítaly vedle pilota i 83 mrtvých fanoušků.

Na zdraví, pane Hawthorne

Závod ale pokračoval.

Organizátoři nechtěli rozpoutat chaos, který by vyvolal úprk tří set tisíc přihlížejících. Argumentem byl i fakt, že by odcházející lidé bránili přijíždějícím sanitkám.

A tak zatímco v ostatních místech trati diváci bezstarostně sledovali projíždějící automobily, hlavní tribunou se nesly vyděšené výkřiky lidí mísící se s houkačkami hasičů a záchranářů.

Panika panovala i mezi závodníky. „Někdo začal křičet, že to byl náš vůz číslo 20. Vedle stojící paní Leveghová hned pravila, že je Pierre mrtvý. Věděla to, aniž by jí to někdo řekl,“ vzpomínal Fitch, který se v řízení střídal právě s Leveghem.

Po několika hodinách od nehody Mercedes z piety odvolal zbývající dva vozy a vyzval Jaguar, aby se k němu připojil.

Ten však odmítl.

Hawthorn si tak společně s parťákem Evorem Buebem dojel pro jasné vítězství. Po závodě se na něj snesla kritika, lidé mu vyčítali, že po triumfu na pódiu zářil radostí a stříkal kolem sebe šampaňské, jako by se nic nestalo.

Francouzský list pak otiskl fotografii vítěze s ironickým titulkem: „Na zdraví, pane Hawthorne.“

Kdo za nehodu mohl?

Dodnes se vedou debaty o tom, kdo za nehodu mohl. Experti nejvíce přičítají vinu Hawthornovi, který nečekaným brzdným manévrem nezvládl situaci. Sám Hawtorn údajně i v soukromí vinu přiznal, později ale všechno popřel.

Jiní zase obviňují Macklina, který se měl podle nich podívat do zrcátek a vědět, že se za ním řítí Levegh. Někteří zase poukazují na to, že Leveghovi bylo v době závodu 50 let a že mohl mít zpomalené reakce.

Oficiálně byli všichni tři piloti osvobozeni i kvůli nedostatečnému zabezpečení okruhu.

Nehoda vedla k diskuzím o větší bezpečnosti mezi piloty, ale i diváky. Mercedes se po katastrofě v Le Mans 30 let neúčastnil automobilových závodů. Některé státy motoristická klání radikálně omezily.

Autor:

STALO SE 2. SRPNA: Slyšte, už je v ringu! Jak vypadal první živý sportovní přenos?

Adolf Dobrovolný

Ani fotbal, ani hokej. První sportovní událostí, kterou rozhlas živě přenášel posluchačům, byl...

STALO SE 31. ČERVENCE: Úžasná jízda. Fenomén Phelps získává rekordní olympijský kov

NEJÚSPĚŠNĚJŠÍ SPORTOVEC VŠECH DOB. Michael Phelps chvíli poté, co dovedl jako...

V ten den prožil rozporuplné pocity. Nejprve musel skousnout krutou porážku ve finále 200 metrů...

STALO SE 30. ČERVENCE: Boj v závějích i se sibiřskými komáry. S auty kolem světa

Automobil Thomas Flyer, který se v roce 1908 zúčastnil závodu z New Yorku do...

V Americe překonávali mohutné sněhové závěje, na Sibiři se zase trápili v hlubokém bahně. Místy,...

STALO SE 11. ČERVENCE: První olympijskou vítězkou je hluchá tenistka

Charlotte Cooperová, první olympijská vítězka ve dvouhře žen a smíšené čtyřhře.

Přestože ve věku 26 let ztratila sluch, byla mimořádnou sportovkyní. Britská tenistka Charlotte...

STALO SE 25. ČERVENCE: Amatérky ze Zimbabwe začínají zlaté olympijské tažení

Medvídek Míša byl maskot Letních olympijských her 1980 v Moskvě.

Jedna byla účetní, další zase hospodyně. Nikdy dříve spolu nehrály, poprvé viděly hrací povrch -...

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Překvapení v nominaci. Z Rulíkova týmu pro MS vypadli Nosek, Vrána či Ticháček

5. května 2024  20:46,  aktualizováno  21:38

Dlouho očekávaný jmenný výčet zazněl. Trenér české hokejové reprezentace Radim Rulík představil...

Kaderka z krunýře nevyleze. Velké kluby mlčí, hráči zklamali, říká kritik

2. května 2024

Premium Policisté v rozsáhlém spise uvádějí, že když Ivo Kaderka začal tušit, že se na něj vyšetřovatelé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zazářil v pravou chvíli. Pastrňák vystřelil Bostonu v prodloužení postup

5. května 2024  5:27,  aktualizováno  7:04

Hokejisté Bostonu po dvou porážkách zvládli rozhodující sedmý zápas úvodního kola play off NHL...

Jak si Pogačar protáhl nohy a ujížděl i sprinterům. Je to hovadina, soudí Raboň

7. května 2024  9:29

Málem vyhrál v sobotu hned úvodní klasikářskou etapu Gira. Pak v neděli ovládl první dojezd na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Život je nefér, jak mám žít dál? Šampion UFC v slzách, přišel o ročního syna

30. dubna 2024  11:34

Už schytal spoustu tvrdých ran a úderů, nyní ale prožívá bolest nejtěžší. Francis Ngannou, bývalý...

Francouzský pivot Gobert počtvrté získal cenu pro nejlepšího obránce v NBA

8. května 2024  10:49

Francouzský pivot Rudy Gobert získal počtvrté v kariéře ocenění pro nejlépe bránícího basketbalistu...

Trénink národního týmu: Voženílek na přesilovce, mimo zůstává Kousal a Lenc

8. května 2024  10:25

Aktualizujeme Čeští hokejisté se schází na druhém tréninku před domácím mistrovství. Stejně jako v úterý se na...

Právo první volby v letošním draftu hokejové NHL získalo San Jose

8. května 2024  9:33,  aktualizováno  10:11

Právo první volby v letošním draftu hokejové NHL získalo poprvé v klubové historii San Jose. Jako...

Pistolář Podhráský po třinácti letech okusil vítězství na Světovém poháru

8. května 2024  9:09,  aktualizováno  9:24

Martin Podhráský vyhrál na Světovém poháru v Baku soutěž ve střelbě z rychlopalné pistole....

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...