APK to oznámila na svých stránkách.
Jak návrhy obou stran vypadaly, jsme popsali zde. Jedná se o stovky milionů, které by měly kluby inkasovat v dalších pěti či deseti letech za to, že postoupí marketingová práva BPA, nebo Relmostu.
Hra o stamiliony v hokeji. Kolik extraliga vydělá za marketingová práva? |
APK bude nyní s BPA jednat na dalších úpravách smlouvy. „Bude se hledat kompromis, dnes zaznělo, že se zahájí jednání s BPA, pokud nevyjde, můžeme se případně vrátit k Relmostu. A chci říct, že díky tomu, že se utkaly dvě atraktivní nabídky, obsahují návrhy více finančních odměn, to je třeba ocenit,“ řekl pro iDNES.cz viceprezident APK Prokop Beneš.
„Je to pouze jeden krok, kterých bude ještě mnoho. Rozhodně je to dobrá zpráva, že se kluby rozhodly a budou pokračovat v jednáních,“ vyjádřil se krátce generální manažer Liberce Ctibor Jech.
„Děkujeme klubům za důvěru. Potěšilo nás to. Je za námi 27 let spolupráce s ELH a věřím, že se nám nyní podaří co nejdříve dohodnout parametry smlouvy. Potřebujeme dostatečný časový prostor pro jednání s partnery a vysílateli,“ uvedla pro iDNES.cz ředitelka BPA Jana Obermajerová.
A pro ČTK doplnila, že kluby preferují pětiletou smlouvu: „A my s tím nemáme problém.“
Kluby vystoupí jednotně pod APK
Co by se mělo změnit oproti současnému stavu, extraligové kluby by měly uzavřít s BPA jednu společnou smlouvu pod hlavičkou APK. Každý klub bude mít zároveň uzavřenou individuální smlouvu s APK.
„Vyjedná se s smlouva s BPA a podle toho APK udělá smlouvy s jednotlivými kluby, které to převedou na APK. Bude to nějaký balík, protože pokud mají v pražské O2 areně prstenec a v Olomouci ne, nemůžeme prodávat 14 prstenců. Takže pokud si Sparta následně prstenec domluví s někým dalším, může, protože její prstenec nebude zahrnut ve smlouvě APK s BPA,“ vysvětluje Beneš.
„Na valné hromadě jsme řešili sjednocení práv, termíny, lhůty a tak podobně. Není to totiž jen o nějaké tabulce s finanční odměnou, doprovázejí to povinnosti a podmínky, to bylo potřeba prozkoumat, tak jsme postupovali i v Třinci, za který mohu mluvit. Stanovili jsme si co nejtransparentněji kritéria a podle odpovědí BPA a Relmostu jsme se zařídili,“ doplňuje na objasnění, jak kluby postupovaly v rozhodování.
Podle Beneše extraligové kluby opakovaně řešily i případný střet zájmů Petra Dědka jako majitele pardubického Dynama, jenž by měl „pod palcem“ stamilionové odměny pro svou sportovní konkurenci. „Obecně můžu říct, že tahle otázka byla opakovaně diskutována, kluby se k ní vracely, zajímala je,“ říká Beneš.
Jednání o pivě a reklamách. Za kolik?
Obě strany v novém návrhu smlouvy předložily výrazně vyšší finanční odměny. Dosud extraligové kluby od BPA inkasovaly necelých deset milionů korun, to se zcela jistě zvýší.
Dosavadní návrhy zněly takto.
Za Podpisový bonus BPA nabízí za podpis pětileté smlouvy s pětiletou opcí každému klubu 4 miliony korun (Relmost by dal v případě pětiletého kontraktu „podpisový a marketingový bonus“ 12 milionů, v případě desetiletého 15 milionů, vyplacení bonusu podmínil časovou lhůtou, kdy kluby měly smlouvu podepsat do 15. května 2021).
Za Pravidelné roční plnění smlouvy za postoupení marketingových práv by od BPA dle bodu 14.1 kluby dostávaly v prvních pěti sezonách 2023/24 až 2027/28 ročně 14 milionů korun. V případě prodloužení na celkových deset let, by se v sezonách 2028/29 až 2032/33 roční odměna zvýšila na 15,4 milionu korun.
Relmost? Ten by klubům dal dle bodu 22.1 v prvních pěti letech ročně 16 milionů (i s právy na pivo, bez nich klub dostane 14 milionů). V dalších pěti letech mezi sezonami 2028/29 a 2032/33 by se díky bonusu za dlouhodobou spolupráci odměna zvýšila pro každý rok průměrně o tři miliony. Tzn. i s právy na pivo na 19 milionů, bez nich na 17 milionů.
Dohromady to tedy dělá za desetiletou smlouvu v případě BPA až 170 milionů korun, za pětiletou smlouvu až 74 milionů. V případě Relmostu při desetileté smlouvě až 190 milionů a v případě pětileté smlouvy až 92 milionů).
Smlouvy řeší i bonusy za umístění. BPA navrhuje odměnit extraligového mistra 1,5 milionem, poraženého finalistu 1 milionem a týmy na třetím a čtvrtém místě 500 tisíci (Relmost nabízí víc. Mistrovi by připadlo 3,5 milionu korun, poraženému finalistovi 2,1 milionu, bronzovému týmu 1,7 milionu, čtvrtému týmu 1,5 milionu, pátému týmu 1,2 milionu a šestému rovný 1 milion).
K tomu v obou návrzích stojí, že pokud by klub chtěl na stadionu i jiné pivo než oficiálního partnera, přijde tím za sezonu o dva miliony korun.