Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“. Japonské ferrari před 30 lety osiřelo

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole o život. Jeho nejslavnější auto, červená Honda NSX z roku 1991, je nyní na prodej za 14,6 milionu Kč. Sportovní kupé, na jehož vývoji se tento Brazilec osobně podílel, posílilo image Hondy a stalo se pomníkem technického umu japonských konstruktérů.

Tu děsivou scénu 1. května 1994 ve 14:18 viděly živě miliony diváků, a dvě miliardy dalších později. Senna vedl na okruhu Imola při Velké ceně San Marina až do 6. kola, kdy v zatáčce Tamburello ve vysoké rychlosti narazil do betonové zdi a byl usmrcen částí závěsu kola, která mu rozdrtila přilbu.

Ayrton Senna a Honda NSX

Sloupek řízení, zkrácený na jeho přání, bohužel povolil v té nejnevhodnější chvíli. Na oficiální oznámení smrti z boloňské nemocnice Maggiore si bylo nutné počkat až do 19:15. Následoval týden šílenství a globálních poct, doprovázený po pohřbu třemi dny národního smutku v Brazílii. Síla televize způsobila, že smrt Senny v pouhých 34 letech zasáhla více lidí než smrt JFK.

Ayrton Senna. Geniální šílenec posedlý vítězstvím by oslavil šedesátiny

Byl to celkově černý víkend formule 1. Již při pátečním tréninku se po vyjetí z trati zranil Rubens Barrichello a v sobotu se za volantem svého Simteku zabil Roland Ratzenberger. Imola je příliš rychlá a auta nebezpečná na manévrování v tak vysokých rychlostech, které tato trať vyžaduje.

Zatáčka Tamburello byla proto po této tragédii upravena a na oslavu Sennovy památky byla kousek před ní vztyčena malá bronzová socha, která se stala poutním místem fanoušků z celého světa.

Parkoval ho v obýváku

Trojnásobný mistr světa (1988, 1990 a 1991) a vítěz 41 Grand Prix je jednou z nejznámějších postav ve světě F1 a mezi fanoušky se těší ikonickému statusu. Toho se snaží využít Brit Robert McFagan, který právě v době výročí 30 let od závodníkovy tragické smrti, nabízí auto, s nímž Brazilec jezdil, a na jehož vývoji se také významně podílel. Honda NSX z roku 1991 s 39 100 mílemi na tachometru, je aktuálně na prodej na britském online bazaru Autotrader za horentních 500 000 liber, tedy v přepočtu 14,6 milionu korun.

Původní značka SX-25-59 již na voze není, protože auto již není registrováno v Portugalsku, ale ve Velké Británii. Vůz bude od 23. do 25. srpna k vidění na výstavě Senna v Silverstone, a kupující si ho prý bude moci vyzvednut po skončení výstavy.

Toto auto Senna přímo nevlastnil, ale jednalo se o vůz, který měl k dispozici od portugalského importéra Hondy, a jezdil s ním vždy, když v Evropě pobýval během závodní sezony a působení v McLarenu a u Williamsu. Brazilec prý s autem ujel okolo 5 tisíc kilometrů. Současný majitel auto koupil v roce 2013 od místního prodejce Hondy ve Faru. Od roku 2013 s ním najel 13 795 kilometrů a celkově má auto najeto 62 900 kilometrů. McFagan ho prý nepoužíval v dešti a v zimě ho měl zaparkovaný přímo v obývacím pokoji.

Čtvrtstoletí od tragédie: slavný Ayrton Senna zemřel při závodě formule 1

Ayrton Senna jezdil celou řadou aut. Nejznámější z nich je však nepochybně právě tato červená Honda NSX. Existuje mnoho fotografií Senny s tímto japonským sportovním vozem, který se objevil také v dokumentu „Závodění je moje krev“, který zachycuje jeho vášeň pro rychlost. Brazilec se i přímo podílel na finálním ladění svého budoucího „služebáku“. S motory Honda měl zkušenosti z formule 1, kdy měl motory Honda ve svých monopostech Lotus a McLaren.

Slavný jezdec měl k dispozici klíčky hned od tří těchto vozů. Jeden černý měl ve své domovské zemi Brazílii a další v téže barvě společně s oním červeným ve svém evropském domově v Portugalsku.

Inspirace stíhačkou F-16

Na konci 80. let, kdy Honda dominovala ve formuli 1, tato japonská automobilka zatoužila mít své superauto, stejně jako Ferrari a Porsche. Projekt ve skutečnosti začal v roce 1984, kdy Japonci požádali italské studio Pininfarina, tvůrce legendárních vozů Ferrari, aby jim navrhl předobraz budoucího vysoce výkonného kupé.

Senna, či Schumacher? Umělá inteligence vypočítala nejrychlejšího jezdce F1

Vznikl tak prototyp HP-X (Honda Pininfarina eXperimental) a později i produkční verze. Tým designérů vedl Masahito Nakano a jeho členem byl mimo jiné i Ken Okujama, který u Pininfariny pracoval na modelech Ferrari. Inspirací pro dynamické tvary prý byl i kokpit nadzvukové stíhačky F-16 Fighting Falcon.

Honda NS-X (zkratka pro New Sports eXperience) se veřejnosti představila v únoru 1989 na Chicago Auto Show. Sériová verze, která přišla o pomlčku v názvu, se začala vyrábět o rok později, a v Evropě byl vůz v nabídce od roku 1991. Kvůli svému špičkovému modelu dokonce Honda postavila nový závod v Točigi v blízkosti výzkumného centra a testovacích tratí japonské automobilky. Zaměstnávat měl 310 lidí, kteří měli vyrobit denně okolo třiceti exemplářů. V roce 2004 se však produkce přestěhovala do Suzuky, jen kousek od slavného okruhu. Byl to nejdražší vůz automobilky Honda, jeho cena se pohybovala mezi 9,66 a 13,55 milionu jenů (2,15 až 3 miliony Kč).

Ayrton Senna: Obyčejný kluk, který miloval rychlost a Brazílii

Výrobu vozu měli na starost montéři s nejméně desetiletou pracovní praxí, kteří pracovali v malých skupinách a pravidelně měnili úkoly, aby se předešlo chybám způsobeným nadměrnou rutinou. Robotizované byly pouze některé operace, jako svařování přední části karoserie, mnoho dalších montážních postupů se stále provádělo ručně, a to s téměř obsedantní pozorností, která se odrážela ve všech detailech.

V hlavní roli hliník

Honda NS-X byla prvním sériově vyráběným vozem s hliníkovým monokokem a hliníkovými karosářskými díly. Z téhož materiálu byly i nápravy a kola, což pomohlo snížit hmotnost o 180 kg. Díky tomu nejrychlejší silniční honda své doby měla hmotnost jen 1350 kg.

Srdcem vozu, jak se na Hondu sluší, byl motor, uložený napříč před zadní nápravou. I přes dostupnost motorů V10 a V12 použitých ve formuli 1 padla nakonec volba na menší pohonnou jednotku, třílitrový šestiválec s uspořádáním do V. Mohl se pyšnit titanovými ojnicemi, hliníkovou hlavou válců, čtyřmi vačkovými hřídeli v hlavě a stejným počtem ventilů na válec s časováním VTEC. Kovaná kliková hřídel byla navíc vyrobená ze stejného typu oceli jako u závodního motoru V12.

Ayrton Senna, ten nejlepší z nejlepších, by oslavil pětapadesátiny

Výsledkem byla jak dobrá odezva v nízkých otáčkách, tak vysoký špičkový výkon 201 kW (274 koní) při 7 300 1/min, s omezovačem zasahujícím v 8 tisících otáčkách. Elasticita motoru umožňovala Hondě použít převodovku s pouze pěti rychlostními stupni, umístěnou napříč jako motor.

Samosvorný diferenciál využívala systém viskózní spojky a epicykloidní ozubení připomínající centrální rozdělovače tehdejších vozů s pohonem všech kol. O bezpečnost se starala kontrola trakce, která je založena na snímačích otáček kol ABS, snímačích úhlu natočení volantu a měřičích vertikální rychlosti a zrychlení. Všechny tyto informace jsou odesílány do elektronické řídicí jednotky, která je porovnává s databází dříve uložených situací a rozhodne, zda je či není vhodné zasáhnout, aby nedocházelo ke ztrátě přilnavosti hnacích kol, uzavření výkonové klapky a snížení množství benzinu.

Nakonec přišla o „mrkačky“

Honda NSX se prodávala levněji než tehdejší Ferrari 348 tb a mohla nabídnout i kvalitnější zpracování a větší spolehlivost. Japonský model si velmi pochvaloval i slavný britský konstruktér Gordon Murray, který s ním najezdil 75 tisíc kilometrů.

Původně byla Honda NSX (v Severní Americe se prodávala pod značkou Acura) k dispozici jako kupé, od roku 1995 se k němu přidala i verze Targa s odnímatelným panelem střechy. V roce 1997 vůz dostal i větší motor 3.2 V6 s výkonem 292 koní a šestistupňovou převodovku. O pět let později kvůli bezpečnostním předpisům nahradily vyklápěcí světlomety pevné pod čirými krycími skly.

Honda NSX v testu. Prohnali jsme japonské ferrari jako jediní z Česka

V Japonsku se prodávaly i odlehčené verze NSX S a NSX S-Zero s tvrdším nastavením podvozku, což přispělo k dynamičtějšímu projevu. Vrcholem potom byla verze NSX-R. Auto se objevilo i v závodech, v polovině 90. let třikrát ve slavné čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans a velké úspěchy slavilo zejména v prestižní japonské sérii Super GT.

Prodeje však postupně zaostávaly za představami vedení automobilky, a tak byla produkce NSX v roce 2005 ukončena. Během patnácti let bylo vyrobeno celkem 18 800 vozů. Prodej dosáhl nejvyšší úrovně v roce 1991, kdy činil 8422 kusů. Od té doby trvale klesal roční objem výroby až na finálních 235 kusů.

V roce 2016 se představila druhá generace s hybridním pohonem, která však byla prodejním propadákem a po šesti letech skončila již bez nástupce.

  • Nejčtenější

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejprodávanější Škoda nemá tříválec a dostala funkci, kterou si snad ještě rozmyslí

16. května 2024

Octavia je nejúspěšnější škodovkou všech dob, ve čtyřech novodobých generacích jich od roku 1996...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Švýcaři varují před dětskou sedačkou, která se rozlámala při testech

13. května 2024

Test dětských autosedaček, jehož kompletní výsledky budou zveřejněny na konci letošního května,...

Kolínskou Toyotu poprvé povede Čech. Respektovaný odborník, co zná Japonsko

18. května 2024

Novým prezidentem kolínské automobilky Toyota Motor Manufacturing Czech Republic se od června stane...

Nebezpečí nepřijde samo, musí se vyhledávat. Štreku do Atén zdolal i trabant

18. května 2024

Zdvojnásobte cestu do Chorvatska, vynechte dálnice a vezměte auto, ve kterém jste na dovolenou...

V Divišově chystají elektrickou Jawu. EL-NICO bude karbonový unikát

17. května 2024

Divišovský výrobce motocyklů Speedway Factory (dříve Jawa Factory) a Vysoká škola Liberec dokončují...

Dva druhy vulgarit za volantem. Jeden uleví přetlaku, druhý je nebezpečný

17. května 2024

Nadáváte za volantem? A jaké nadávky používáte? A nadáváte přímo konkrétnímu člověku nebo spíše jen...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...