"Bez ohledu na výsledek proděláme," řekl ČTK generální sekretář svazu Martin Urban, který ve Švýcarsku působí zároveň jako generální manažer reprezentace.
Již před odletem na MS svazové vedení vyčíslilo očekávanou ztrátu na osm až dvanáct milionů korun. "Ať do dopadne jakkoliv, bude to tak," uvedl Urban.
Důvodů, proč není účast na světovém šampionátu finančně zajímavá, je několik. Svazy musejí platit pojistky pro hráče z NHL, což v případě Česka činí asi sedm miliónů. "Například jen pojistka Rosti Olesze nás stojí 90.000 dolarů, protože má kontrakt až do roku 2013," uvedl Urban.
Dosavadní sumu navíc zvýší faktura od vedení NHL, které si hráče ještě pojišťuje samo a následně to účtuje národním svazům. Češi tak budou platit například i za Michaela Frolíka, jenž se s týmem v dějišti MS připravoval, ale na soupisku se nakonec nedostal. Ve hře jsou navíc ještě dvě posily ze zámoří.
Kouč Vladimír Růžička má zájem i o hvězdu Patrika Eliáše, který by se automaticky s ročním platem šest milionů dolarů stal nejdražším českým hráčem na MS.
Jediným příjmem od Mezinárodní hokejové federace (IIHF) je odměna za konečné umístění. Prémie za titul činí milion švýcarských franků, což je 17,7 milionu korun. Pokud by Češi vyhráli, hokejisté by si mezi sebe rozdělili 12,5 milionu. Za titul má každý slíbeno 500.000 korun a na soupisce se může objevit celkem 25 hráčů, kteří mají všichni nárok na stejnou sumu.
"Je to stejné, jako vždy. Nechceme, aby kluci přemýšleli, jestli dostanou více nebo méně peněz. Tady to není o penězích, hráči si vydělávají v klubech," vysvětlil Urban, proč například trenéři prémie nerozdělují podle zásluh nebo počtu odehraných zápasů jako v případě fotbalistů startujících na vrcholných akcích.
Ekonomické využití účasti a úspěchu na šampionátu je přitom výrazně omezené, neboť IIHF si prostřednictvím svého marketingového partnera vše hlídá. Jednotlivé země tak nemohou v dějišti propagovat své partnery.
Členové výprav musí například nosit ve všech oficiálních prostorech pod hrozbou vysokých pokut jen oficiální oblečení. "Je to nepříjemné, rozhodně to nechceme nechat takhle, ale v rámci celé hokejové federace je velmi těžké to nějak změnit. Silné velmoci jsou bohužel v menšině," řekl svazový prezident Tomáš Král deníku Sport.
Narážel hlavně na fakt, že MS je celkově ziskový produkt, ze kterého ale mezinárodní federace investuje peníze například do hokejově rozvojových zemí a svých dalších programů.
Český svaz má momentálně i minimální šanci vydělat na případném úspěchu, například uzavřít nové lukrativní smlouvy s novými partnery nebo získat bonusy.
V průběhu sezony totiž podepsal kontrakt se společností BPA, které prodal marketingová práva za přibližně sto milionů ročně. "BPA tenhle produkt nemůže prodat. Případný úspěch by nám ale mohl pomoci v tom, že by se pak mohl český hokej lépe prodávat, řekl Urban.