Peníze se sypou, tradice trpí. Přijde nový generální sponzor, mění se název klubu, barvy, dres...
Málokdo se vzepře. Třeba Litvínov uhájil černožlutou kombinaci před červenobílou ofenzivou Benziny.
Karlovy Vary nikoliv. Jenže má to svou logiku. Zatímco elitní zámořské kluby vydělávají hlavně na vstupném, extraliga žije především z "milodarů" firem a společností.
anketa: který dres se vám líbí? |
Ale ty samozřejmě nejsou zadarmo. Za podstatný příspěvek do rozpočtu klub obětuje kousek sebe. Třeba dresu. A za všemožné reklamy na něm podle odhadu MF DNES utrží zhruba 10 milionů korun.
"Nedá se to jednoduše vyčíslit, protože naši partneři obvykle nejsou jen na dresu, ale i na mantinelech nebo na ledě," říká litvínovský manažer Václav Hořejší. "Reklamní plochy prodáváme v balíčcích."
Miroslav Vaněk, generální manažer Karlových Varů, s Hořejším souhlasí: "U nás platí, že kdo dá méně než dva miliony, na dres se nedostane. Ale k tomu patří i další výhody." Nejlukrativnější místa jsou vzadu nad číslem, na hrudi a na ramenou. Kousek dresu o rozměrech 15 krát 20 centimetrů nabízí Zlín minimálně za půl milionu korun. V Litvínově za jeho pronájem berou okolo 1,5 milionu.
Dvě třetiny límečku, celý rukáv a čelní stranu přilby má v režii BPA, hlavní marketingový partner extraligy a vlastně celého českého hokeje.
Zájem sponzorů a ochota klubu napěchovat na dres co nejvíc log a nápisů tedy určují, co si hokejista v kabině oblékne. Většina hráčů se tím netrápí. Ale najde se pár zklamaných idealistů.
Například brankář Dominik Hašek ctí tradici a z NHL je zvyklý na jiné pořádky. Mrzí ho, že klasický pardubický znak s koněm se na dresu ztrácí. A štvalo ho, že si kvůli reklamě ani přilbu nemůže nechat vymalovat po svém.
A litvínovský kapitán a sportovní manažer Robert Reichel, jinak vděčný za vitální podporu Benziny, tvrdí: "Nedovedu si představit, že by Litvínov hrál v červenobílé. Ani já, ani naši fanoušci." Ufff. Tak přece se úplně všechno koupit nedá.
Když se hrávalo v pytli
|