Kanadský bourák Doug Gilmour žasl. Výluka na podzim 1994 zastavila NHL a útočník s přezdívkou Killer (Zabiják) přijal nabídku od švýcarského klubu Rapperswil-Jona Lakers. Na vyfasovaném dresu propagoval topenářskou firmu pana Müllera, na přilbě německou společnost vyrábějící elektronické zařízení, na pestrých kalhotách měl velká písmena LPZ.
Zíral na spoluhráče, který nosil na zádech číslo 94,5 – frekvenci, na níž vysílalo lokální rádio. A když nastoupil na rozbruslení, kustod ho upomínal, aby si narovnal stulpny a víc vystavil sponzorské logo. „Dokonce mi podstrkovali nějaké nálepky, abych si je dal na násadu od hokejky,“ líčil vynikající centr později.
Pro Evropana běžné, často šaškovsky přeplácané uniformy trochu zaskočily tradicemi vychovaného kanadského profesionála.
Majitele ty peníze lákají
Ještě o 20 let později National Hockey League hájí klasiku. Podle stránky TSN.ca kluboví šéfové nedávno na schůzce v New Yorku odmítli prodat prostor na hrudích svých bojovníků za 120 milionů dolarů (asi 2,5 miliardy korun).
Dle odhadů by každý tým utržil nejméně 4 miliony ročně. Ani v Americe a show zvané NHL však není na prodej úplně všechno.
Jistě, reklamy na diváky křičí z mantinelů, z obřích obrazovek v halách, nověji též z ledové plochy ve středním pásmu. Zápasy třikrát za třetinu přerušují komerční přestávky, které v televizních přenosech vyplňují propagační klipy.
Vesměs krásné dresy s vyladěným designem ovšem stále zůstávají nedotknutelné. Zatím. A není to jen kvůli úctě k dějinám a jiným ušlechtilým myšlenkám.
„Garyho Bettmana a majitele týmů ty peníze lákají, jenže nechtějí být první ze severoamerických lig. Počkají, až se odváží NBA nebo MLB, a pak se přidají,“ vysvětlil důvěryhodný zdroj stránce TSN.ca.
Přežijí tradice milionový tlak?
Už v roce 1999 baseballová MLB zvažovala, že za štědrý obnos nechá přišít reklamu hráčům na rukávy. Její boss Bud Selig novinku nakonec zatrhnul.
Předloni basketbalová NBA nechala vyrobit makety tílek Chicago Bulls a Boston Celtics s velkými logy na prsou. Ale ani ona se k průlomovému kroku neodvážila.
Proč? Vždyť třeba trika evropských fotbalových týmů se v různých koutech světa hojně prodávají i s názvy pojišťoven, sázkařských společností nebo automobilek.
Jenže zámořské kluby se obávají boření zvyků. Ač by spousta vlivných lidí v NHL s potěšením zakázala bitky, hokejisté se při utkáních dál vesele mydlí pěstmi, protože to podle tradicionalistů prostě patří ke hře.
Ostatně u zmíněného textu na TSN.ca čtenáři hlasovali o reklamách nahrazujících znaky klubů. Výsledek? Pro: 8,5 %. Proti: 91,5 %.
Jasné, že? Avšak podle odborníků zámořský sport pouze oddaluje nevyhnutelné. I zvyklosti takřka do kamene vytesané se postupně mění. A NHL dost možná jen čeká na chvíli, kdy se jí naštvání milionů příznivců dostatečně vyplatí. Pak asi bude „Zabiják“ Doug Gilmour zase zírat.