Toronto Maple Leafs.
To je zkrátka ve sportovním světě značka. Tuze hodnotná.
Ostatně dlouhá léta se v každoročním žebříčku magazínu Forbes držela mezi těmi hokejovými na prvním místě. Až předloni vystřídali Toronto v roli nejhodnotnější organizace newyorští Rangers, o rok později se pak před Maple Leafs dostali také Montreal Canadiens.
Všichni tři členové mají cenovku ve výši 1,1 miliardy dolarů, nebo vyšší.
Toronto by mělo hodnocení Forbesu brzy zase ovládnout, vždyť po letech útrap, kdy se během jedenácti sezon hrála v Air Canada Center jediná série play-off, Maple Leafs zase stoupají mezi elitu NHL a fanoušci šílí.
Kratší cesta vzhůru, než se plánovalo
Pod vedením Mikea Babcocka, náročného a patrně nejrespektovanějšího kouče současnosti, se mix talentů a veteránů letos dostal do play-off a nyní už pomalu začíná myslet na Stanley Cup.
Hlavním tahounem se stal americký virtuóz Auston Matthews, slibní jsou i další nováčci jako William Nylander a Mitch Marner. Teď v létě k nim přibyla další palebná síla. Osvědčená - kanadský „kmet“ Patrick Marleau.
Dlouhá a trnitá cesta vzhůru, o které mluvil Babcock při svém příchodu do ontarijské metropole v roce 2015, najednou působí jako sluncem zalitá stezka z Mánesových obrazů.
Tenhle kádr má velkou budoucnost, vždyť sázkové kanceláře Maple Leafs vypisují čtvrtý nejnižší kurz na zisk stříbrného poháru už v příštím ročníku.
S Torontem se tak pochopitelně chtějí spojit ty nejsilnější a nejvlivnější kanadské společnosti. Jednou z možností je podepsání kontraktu na pojmenování domácí haly modrobílého klubu.
Přesně tudy šel bankovnický gigant Scotiabank. Jako by nestačilo, že se po něm jmenovala už aréna v Ottawě (působí tam Senators) a nyní se jmenuje ta v Calgary (Flames).
Rekordní poplatek v severoamerickém sportu
Jenže mít vlastní název na hokejovém „svatostánku“ přímo v domovském městě bylo pro oficiální banku NHL neodolatelnou představou. Scotiabank za ní zaplatila v rámci severoamerického profesionálního sportu rekordní sumu.
Majitelům Maple Leafs pošle za 20 let neskutečných 800 milionů kanadských dolarů, tedy kolem 14 miliard českých korun. 40 milionů za jediný ročník. Letecká společnost Air Canada, předchůdce Scotiabank, přitom dosud hradila jen desetinnou sumu.
Bláznovství? Možná, vždyť Toronto není ani v padesátce nejhodnotnějších sportovních celků na světě a třeba práva na jméno nové haly basketbalistů Golden State Warriors, současných diktátorů NBA, vyšla přibližně na polovinu.
Zároveň jde ale jen o další důkaz hokejové renesance na této klasické adrese. „Abych byl upřímný, nebylo složité najít řadu zájemců o jméno naší areny,“ tvrdí David Hopkinson z vedení MLSE, vlastníka Maple Leafs.
K přejmenování dojde od příštího července.
Scotiabank ví, že jde o skvělý marketingový tah. Vždyť torontští hokejisté jsou, i přes konkurenci baseballových Blue Jays, stále magnetem na diváky, neustále vyprodávají své mače také basketbaloví Raptors.
I ti hrají v Air Canada Center, i těm se daří, řadí se k symbolům nové, totiž multietnické Kanady. A také patří MLSE. Ovšem větší lákadlem pro domácí sponzory nepochybně budou Maple Leafs. Zase jednou hrdí reprezentanti kanadského národního sportu a brzy patrně opět vládci výše zmíněného hokejového žebříčku Forbesu.