„Na každém stadionu jsou jinak dělané. Je to naprosto nesmyslná věc a nechápu, že se k tomu ještě nikdo nevyjádřil,“ napsal třeba jeden ze zlínských hráčů. Další ze Sparty přidal: „Ať se do dělá pořádně, nebo vůbec!“
Radegast index je dle oficiálního webu „metrika hokejových bojovníků. Oceňuje hráče, kteří nejsou během hry tolik vidět, ale bez jejichž práce se neobejde žádný tým“. A sčítá se ze tří různých statistik - účasti na ledě při vstřelené či inkasované brance, počtu hitů a zblokovaných střel soupeře. Nejúspěšnější hráč každého měsíce pak nosí při zápasech zelenou helmu.
Zdánlivě nic třaskavého, konfrontačního. Když se ale MF DNES na základě průzkumu začala dalších hokejistů vyptávat, zjistila, že kritika indexu není ojedinělým výkřikem z jednoho či dvou klubů.
„Myslím, že ta statistika není úplně špatná, ale přijde mi, že na každém zimáku se to počítá jinak. Jsou tu velké výkyvy. Není možné, aby v jednom zápase bylo dvacet hitů a v dalším jeden. Jsou zápasy, kdy mám započítané tři čtyři hity, ale přitom si žádný nemůžu vybavit. Pak jsem domlácený a nemám žádný,“ řekl anonymně bek, který se ve statistice dlouhodobě drží na předních příčkách.
Velký průzkum mezi hokejisty z extraligy |
Je nutné říct, že Radegast index, jak název napovídá, je - hojně citovaný - marketingový projekt jednoho z partnerů extraligy. Neklade si za cíl vytvořit mezinárodně uznávanou metodiku, snahou je se odlišit, ovšem sází na subjektivní sběr dat.
„Dost nešťastně smotává nesouvisející statistiky a nedoporučoval bych ho nikomu pro analýzy hráčů, natož týmů. Je třeba si otevřeně říct, že dvě ze tří statistik, které bere v úvahu, jsou z těch subjektivnějších,“ popisuje Jan Morkes, vedoucí analytik hokejového svazu. „V zápase máte stovky soubojů o puk a mnohé z nich svou intenzitou mohou pro někoho dosahovat definici hitu, pro jiného ne. Pro blok zase potřebujete střelu. Ale i tam se můžete dostat do úzkých: Byla to vlastně střela? Nebylo to jen nahození? Nebo nahrávka do slotu?“
Tato statistika je v lize osm let, zatím ji však vyhráli jen tři hokejisté - čtyřikrát v řadě Jan Výtisk, třikrát (z toho dvakrát v posledních dvou letech) Michal Gulaši a jednou Jiří Vašíček. I to může naznačovat, zda je sběr opravdu relevantní, jestli se statistici na stadionech třeba na „vyhlášené firmy“ víc nezaměřují.
„Přesná metrika, co je například hit, neexistuje. Sběr je čistě na lidech, celý ho ale financuje právě jeden z hlavních partnerů. Už v minulosti, když vyhrával jeden člověk, byla statistika renovována. Umím si představit, že z podnětů v tak široké anketě hráčů, jakou jste v MF DNES udělali, na to bude BPA (držitel marketingových práv extraligy) s partnerem reagovat,“ míní ředitel extraligy Josef Řezníček.
Jak tedy pokračovat v dobré myšlence - jen lépe - a oceňovat defenzivní obránce? Ideální recept nejspíš neexistuje. Analytik Morkes nabízí využití metriky podíl a kvalita šancí „my vs. oni“, když je hráč na ledě. Dále schopnost zastavovat útoky soupeře a počítat, kolika nebezpečným šancím s konkrétním hráčem na ledě jeho tým čelí.
Jenže tyto pokročilé statistiky mají jednu nevýhodu. „Přestanou být jednoduché na pochopení a vysvětlení. To je největší kouzlo Radegast indexu - bere klasické a uznávané statistiky a dělá s nimi jednoduché součty. Většina klasických statistik je ale zároveň problematická a nevypovídá zpravidla o tom, co si lidi myslí, což je i největší prokletí indexu,“ říká Morkes.