Je jasné, že majitelé nebo sponzoři, když už dávají do hokeje hromady peněz, za to také něco chtějí. V lepším případě se obchodníci spokojí s reklamou nebo společenskou prestiží, v horším případě zasahují do sportovního chodu klubu.
Dva profesionálně vedené kluby, Sparta a Třinec, problémy necítí. "Do sportovních věcí se nám nikdo neplete," říká sparťanský obchodní ředitel Luboš Koželuh.
V zásadě platí, že o mužstvu rozhodují trenéři, o reklamě obchodníci. To však jen do té doby, než přijdou porážky.
Potom začnou v klubech zvonit telefony. "Tak co s tím uděláte?" ptají se ti, kteří dávají peníze.
Tuhle situaci zná například obchodní ředitel třineckého týmu Petr Husička. "Hrajeme na šestém místě, což zdaleka neodpovídá plánům. Takže z oceláren samozřejmě chtějí vědět, jak to chceme zlepšit. Ale nemůžu si stěžovat, je to profesionální vztah. Oni dávají peníze a my se staráme o to ostatní." Svazový předseda Karel Gut si se sponzory užil, především na začátku roku 1997, kdy se národní mužstvo pod trenérem Luďkem Bukačem trápilo v krizi.
"Tlačili na mě s pomocí tisku, že výsledky neodpovídají penězům, které do toho dávají," vzpomíná Gut.
Možná i kvůli tomu trenér Bukač odstoupil. V extralize je to podobné: někdy i nevinné telefonáty a monotónní otázky "Co chcete dělat?" přimějí vedení klubu k radikální výměně kouče.
Jen v této sezoně muselo odejít šest trenérů ještě před Vánocemi.
V zákulisí se vyprávějí historky o klubech, kde bohatý majitel rozhoduje i o sestavě.
Trenér třeba přijde na trénink a diví se, kdo mu jezdí po ledě. O přestupech nebo výměnách se dozvěděl jako poslední. Takový extrém je ale spíše vzpomínkou na divoké začátky profesionální ligy. "Spousta lidí by chtělo do hokeje mluvit, ale aby někdo postavil mužstvo a trenér se šel jen postavit na střídačku, to se mi nezdá," tvrdí reprezentační asistent Josef Augusta. "Já bych k takovému týmu nešel." V klubech si ovšem zvykli konzultovat se sponzory změny v kádru. "Zavolám a řeknu pánové, mám možnost sehnat toho a toho hokejistu, co vy na to?" popisuje praxi třinecký ředitel Husička. "Poslední slovo mám ale já." Stejné pravidlo platí i ve Spartě. Když klub sehnal před sezonou Broše s Kratěnou, největší sponzoři to věděli první.
"Hned jsme jim to oznámili po telefonu," sdělil ředitel Koželuh.
Zásahy do sportovní sféry klubu mohou být i nepřímé.
Hlavní partneři Sparty, Raiffeisen a Adidas, si například přáli účast klubu v Evropské lize.
"Jsou to evropské značky, je to pro ně reklama," řekl Koželuh.
"Ale my bychom soutěž hráli stejně."