„Jsem v tom sám. Tak to prostě je,“ pověděl mi Tomajko v nákupním centru po tiskové konferenci klubu před startem extraligové sezony.
Poprvé vyvrátil řeči, které se beztak povedou dál.
Ale fajn, že to udělal nahlas.
Jako jednatel hokejového klubu silně podporovaného z veřejných peněz musí být transparentní.
Jenže na další palčivé otázky, které mu MF DNES zaslala 15. prosince mailem (protože, když zvedl kolegovi telefon, neměl před sebou podklady), už neodpověděl.
Pro připomenutí: – Jakou částku (celkově) společnost HC Olomouc, s. r. o., získala od HC Olomouc – mládež, spolek, za pronájem ledové plochy, šaten, posilovny, případně dalších prostor či vybavení olomouckého zimního stadionu v roce 2015?
– Stejný dotaz pro rok 2016 (pokud nelze říct celkovou částku, protože rok ještě neskončil, poprosím o odhad):
– Jaký má letos společnost HC Olomouc, s. r. o., celkový rozpočet?
– Je pro olomoucký extraligový klub nezbytně nutné, aby mládež platila za led či šatny? Měl by klub bez těchto peněz problém ufinancovat svůj provoz?
Snad si v nabité sezoně najde chvíli a nakonec odpoví.
Další otázka však zní: má Olomouc na extraligu?
Po sportovní stránce, byť se kohouti propadli na dvanácté místo tabulky, o tom nepochybuji. S favority soutěže dokážou hrát vyrovnané zápasy, město hokejem žije. Extraliga prvnímu samostatnému českému mistrovi sluší, byť si respekt mezi elitou stále teprve získává. Má však Olomouc na extraligu dlouhodobě po ekonomické stránce?
MF DNES v prosinci zmapovala, kudy proudí peníze z veřejných rozpočtů do olomouckého profesionálního hokeje. Jsou to cesty rozmanité. Reklamu si u klubu platí například městská knihovna, Moravská filharmonie, divadlo nebo zoo. Extrémně výhodná nájemní smlouva zimního stadionu od města zajišťuje klubu veškeré příjmy plynoucí ze sportoviště včetně pronájmu restaurace či občerstvení, sám však platí jen symbolickou tisícovku ročně. Klub přitom ani městu nemusí vykazovat, kolik na jeho majetku dokáže vydělat.
Budiž, extraliga je drahý špás a za takovou podporu zastupitelů jsou fanoušci Morávky vděční: Když už musíme mrznout v zastaralém plechovém zimáku, což je největší ostuda města, dobře že klubu pomáhá finančně. Dobré však není, že i veřejné peníze na mládež skončily v extraligovém áčku.
Tak ještě jednou: Měl by klub bez těchto peněz problém ufinancovat svůj provoz?
A pokud ano, není pro Olomouc extraliga příliš velkým soustem pro příliš málo sponzorů? Anebo si někdo z veřejných peněz dělá byznys?
Respektovaný Tomajko by měl odpovědět. Když klub od další hokejové ikony Jiřího Dopity kupoval, musel s těmito otázkami počítat.