„Možná řeknu klišé, ale: extraliga je vyrovnaná, na zápasy se dá dívat, hokej se zrychlil, vymizely fauly. Přiblížili jsme se světovým trendům, což určitě hraje svou roli,“ pochvaluje si ředitel ligy Josef Řezníček.
Příčin diváckého boomu je ovšem více. A za ty nejdůležitější vděčí liga dvěma populárním klubům - Kometě a Spartě.
Brno bezchybně uspořádalo dva zápasy pod širým nebem: 3. ledna proti Plzni přišlo na improvizovaný stadion za Lužánkami 18 514 příznivců a o pět dní později proti Spartě dokonce 21 500, což je oficiální historický rekord nejvyšší soutěže.
„Jsme rádi, že se ta utkání s ohromnou a elektrizující atmosférou konala. Potvrdilo se, že jižní Morava a Brno je momentálně Mekkou hokeje,“ míní Řezníček.
Sparta se zase ze staré haly v Bubenči přestěhovala do moderní O2 areny, přilákala rodiny a nové fanoušky. A domácí návštěvy (venku táhne Sparta nejvíc už tradičně) se zvedly o tisíc lidí na zápas - tedy ve srovnání se stejnou fází minulé sezony.
Přitom z programu odpadlo atraktivní derby se Slavií, která spadla do 1. ligy. „Už od prvního zápasu jsme na tom byli s návštěvností lépe než v minulém ročníku. Předpokládali jsme, že to tak bude,“ říká sparťanský šéf Petr Bříza.
„Bylo to zlomové řešení pro budoucnost klubu a všichni si za ním stoprocentně stojíme,“ doplňuje, s čímž souhlasí i Řezníček: „Přestěhování Spartě určitě prospělo.“
Vedení extraligy navíc připravilo takový rozpis zápasů, jenž vytěsnil nepříliš populární úterky a taky zápasy během babího léta. A naopak posílil zimní a víkendové duely.
„Pokusili jsme se zavést opatření i v rozpisu, aby byl rozjezd soutěže pomalejší, aby divák nebyl na začátku sezony hokejem přesycený,“ líčí šéf soutěže. „V září bylo méně zápasů, ubrali jsme úterky, kdy chodí nejméně lidí, a snažíme se držet maximálně v módu pátek-neděle, kdy bývají návštěvy nejvyšší.“
Vliv má i solidní marketing většiny klubů a stále lepší, moderní a komfortní stadiony. Pokladní na extraligových stadionech navíc těží i z toho, že se daří týmům, které návštěvy zvedly - například Liberci nebo Hradci Králové.
A naopak: mužstva s věrnými fanoušky, jako Pardubice nebo Vítkovice, se v tabulce pohybují dole, ale na návštěvnost to takový vliv nemá - v Pardubicích se snížila jen o 400 lidí na zápas, zatímco v Liberci chodí v průměru o tisíc lidí víc.
„V Pardubicích je hokej fenomén a tamější fanoušci jsou věrní. Nemusí to být navěky, ale je tam silná generace, která si zvykla chodit na hokej,“ hodnotí Řezníček. „Naopak od Liberce bych čekal ještě větší zájem. Je to jen můj osobní dojem, ale s tím, jak hraje a kde se v tabulce pohybuje, by si ve své moderní a komfortní hale zasloužil vyšší návštěvy.“
Ještě plnější ochozy lze navíc čekat i v posledních kolech základní části, kdy se bude bojovat o poslední vstupenky do play-off. I proto se dá téměř s jistotou prohlásit: rekord letos padne.