Cítíte satisfakci? Je postup mezi nejlepší čtyři týmy odměnou za to, že Sparta brala účast v Lize mistrů od začátku vážně?
Sparta v minulosti vždycky brala vážně evropskou konfrontaci, ať už se jednalo o Evropskou hokejovou ligu nebo pak o Super Six. Jako mužstvo jsme žili celou sezonu těmi zápasy. Každý hráč touží mít úspěch. Srovnání s evropskými soupeři je zajímavé i pro váš vnitřní pocit. Hráče to baví. Jakmile postupujete dál, tak vás to baví víc. Máte šanci dosáhnout úspěchu, který si budou všichni pamatovat. CHL potřebovala mít úspěšné týmy ze zemí jako Německo, Švýcarsko nebo právě z Česka. Bylo znát proti Bernu, že prestiž mezinárodního úspěchu je zajímavá pro všechny.
Sparta v letošní sezoně vydělala zhruba dva miliony korun, ale veškeré výdaje si hradila sama. Vítěz si dohromady přijde na zhruba 160 tisíc eur. Může to pomoct rozpočtu klubu? Nebo jde spíš o budování značky klubu?
Znovu opakuju, že jsme ji budovali třeba i ve Spengler Cupu. Curych je zklamaný, že nepostoupil a nehraje proti nám. Ve Švýcarsku jsme hodně známí a respektovaní. Značku v zahraničí si budujeme dlouhodobě. Jsme rádi, protože v minulých ročnících jsme vypadli smolně nebo jsme měli silného soupeře. Každopádně víme, že na Ligu mistrů doplácíme, když nemáme kliku na soupeře a musíme složitě cestovat do severských zemí. Ale také víme, že můžeme jít jedině touhle cestou. Myslím, že je to lepší než mít v každé zemi tým KHL. Pak domácí soutěž strádá.
Ukazuje úspěch Sparty kvalitu české extraligy?
Bral bych to střízlivě, v minulých letech dominovali Finové a Švédové. Takže nechci srovnávat. Ale tím srovnáním je právě každoroční soutěž. Každý fanoušek, který se byl podívat na Bern nebo v minulé sezoně na Curych, kde hrál Auston Matthews, nebo Oulu s Finem Ahem, vám řekne, že si pochutnal. Tohle je něco jiného než extraliga. Je to rychlejší, dravější. Čím víc takových zápasů český divák, poroste prestiž soutěže. CHL je kvalitní součást české hokejové scény.
Cítíte tedy, že Liga mistrů začíná být pro fanoušky konečně „sexy“?
Začíná to přístupem médií. Když je to sexy pro média, tak je to sexy i pro diváky. Když fotbalová Sparta hrála v Miláně v Evropské lize zápas o ničem, stejně o tom média psala. Hrálo se o devět milionů korun proti italskému velkoklubu. Každopádně CHL je jediná možná soutěž, která se tady může vybudovat jako mezinárodní konfrontace v Evropě. Jiná prostě není. Když budeme zvracet nesmysly, jako že se jedná o přípravný turnaj, tak tomu projektu škodíme. Neprospívá tomu ani práce v některých klubech, které to neberou tak prestižně. Potřebujeme úspěšný příběh. V Curychu dodneška pamatují na vítězství v Lize mistrů v sezoně 2007/2008. Nikdo jim to nevezme, patří to k historickým úspěchům klubu. Vzpomeňte si na Lva Praha, mluvilo se o tom, že se bude KHL sabotovat, a ve finále překonal rekord v návštěvnosti. Když skončil, tak všichni říkali, jak je jim to líto.
Od příštího roku se změní formát, počet účastníků se sníží na 32 týmů. Díky společnosti Infront je zajištěna silná finanční garance. Věříte, že se jednou povede dostat hokejovou Ligu mistrů na úroveň fotbalu?
To určitě ne. Každý sport je v rámci evropského mediálního a reklamního trhu oproti fotbalu popelkou. V basketbalu nebo v házené jsou závislí na tahounech, návštěvnost se v každé zemi liší. My jsme budovali Ligu mistrů na zelené louce, každý dal svoje peníze, věřil tomu. Přesvědčili jsme zástupce šesti evropských lig, aby hráli mezinárodní soutěž. Abychom dokázali CHL postavit na nohy, tak měli zakládající účastníci právo hrát. Teď jsme si vyhodnotili, že chceme jít klasickou sportovní kvalifikací. Nikdo ze zakladatelů neřekl, že by prodal akcie. Když v Lize mistrů nastupovaly týmy, které se v domácí lize dlouho nedostaly ani do play-off, tak mohl mít někdo náboje na dehonestaci. Ale teď budou hrát ti nejlepší z nejlepších.
Jak je to s televizními právy? Nemá teď zájem o vysílání závěrečné fáze třeba Česká televize?
Televizní práva jsou součástí smlouvy s Infrontem. České televizi jsme CHL od začátku nabízeli. Veřejnoprávní televize hokejovou Ligu mistrů ignoruje, v rámci přenosů z extraligy o ní nechce mluvit. Prý to není její produkt. Myslím, že je to produkt českého hokeje. Každý fanoušek by si měl přát úspěch českého klubu.