"Ale to pro nás nebylo překvapení, čekalo se to. A my jsme na ni připravení," tvrdí Václav Jáchim. O co jde? Klub propagoval sázkovou společnost Bet-at-home, která není registrována v ČR, což odporuje loterijnímu zákonu, který vstoupil v platnost 1. ledna.
Do věci se navíc vložila BPA, marketingový partner extraligy. Ta vyžaduje pokutu od Asociace profesionálních klubů (řídící orgán nejvyšší soutěže) ve výši 13 milionů korun. Podle BPA totiž měla APK zajistit, aby Plzeň logo z dresů stáhla.
Čekali jste tedy i pokutu, kterou po APK vyžaduje marketingový partner extraligy?
Podle toho, jak BPA vystupovala už koncem roku směrem k APK, ano. Už tehdy jí poslala sankci ve výši 185 milionů korun.
Za co?
Za to, že všechny kluby porušují smlouvu s hlavním marketingovým partnerem. Nemá cenu se pouštět do detailů. Některé věci měly racionální podklad, některé byly hodně úsměvné. Nakonec to skončilo smírnou dohodou.
Nové potíže se týkají propagace zahraniční sázkové kanceláře, jednoho z vašich partnerů. Jak tu situaci vnímáte vy?
Ve dvou rovinách. Faktické a právní. Po té právní je to kauza mezi APK a BPA. A zrovna jako my, tak i představenstvo Asociace profesionálních klubů si nechalo celou situaci posoudit od velmi renomované advokátní kanceláře. Její závěry se v ničem neliší od našich posudků. A my jsme si nechali udělat nezávisle hned tři.
Příběh pokuty9. února: BPA dala extralize pokutu 13 milionů 13. února: APK se postavila za Plzeň 15. února: BPA trvá na pokutě pro extraligu |
Ale i před rokem, v kauze odpočtu bodů, měla Plzeň v ruce posudek respektovaného Ústavu státu a práva, který vyzníval v její prospěch. Nebylo to nic platné.
Jistě, i těmito myšlenkami jsem se zabýval. Ale tohle je něco jiného. Tehdy mohly některé iracionální postoje zvítězit v rámci valné hromady APK. V tuhle chvíli tam ten prostor není. Nejde o herní řády, jde o zákony státu, o ústavu.
Vnímáte to tak, že nový loterijní zákon je špatný?
Je velmi nešťastný. O tom jsme přesvědčeni, a proto máme tak pevný postoj. Jinak bych si nedovolil vystavovat klub nepřiměřenému riziku. Analýzy nám dávají za pravdu.
Na čem jsou analýzy Plzně a Asociace profesionálních klubů postavené?
Z článku 10 Ústavy České republiky vyplývá, že jsme vázáni mezinárodní smlouvou, tedy zakládací listinou Evropské unie. V ní stojí, že se zaručuje volný pohyb služeb a kapitálu. Což má v tuto chvíli nejvyšší právní sílu.
Podle smlouvy vám APK nemohla nařídit, abyste reklamu stáhli...
... ale požádala nás, abychom tak učinili z důvodu opatrnosti a právní jistoty. Vyšli jsme v tom maximálně vstříc.
S ironickým nadhledem. Logo Bet-at-home nahradil nápis život-je-hra.
Myslím, že lidi tu nadsázku pochopili. O to nám šlo. Vnést do té absurdní kauzy určitou míru českého humoru. Nejde o život.
Jenže kauza není zdaleka u konce. Jak myslíte, že se bude vyvíjet. Skončí u soudu?
Můj názor je, že ano. Nejsem si jistý, zda tam skončí spor mezi APK a BPA, to nevím. Ale předpokládám, že u soudu musí skončit věc mezi Plzní a orgány, které jsou k tomu určené. Krajským živnostenským úřadem, jeho nadřízeným orgánem nebo správním soudem. Tam to zřejmě bude mít pokračování, než se dobereme k jasnému závěru.
Asociace profesionálních klubů se ve sporu za plzeňský klub postavila a pokutu BPA vrátila jako neopodstatněnou. BPA jí ale nadále vyžaduje. Očekáváte, že ostatní kluby na vás začnou tlačit, aby se ta částka vyřešila?
To je ta faktická stránka celé kauzy. Pakliže má tímhle způsobem trpět APK, tak se mínění některých klubů může znovu obrátit proti Plzni. To nechceme. Věřím ve zdravý rozum. Kluby si uvědomují, že teď bojujeme i za jejich peníze.
Co se psalo v listopaduDukla a Plzeň mohou zákazem reklamy cizích sázkovek přijít o sponzory |
Post ředitele hokejové Plzně zastáváte přesně rok. Jaký byl?
Hektický. Náročnější, než jsem předpokládal. Hokej není klasický byznys, ve kterém se pohybuji, i když se to tak snažím nastavit. I klub by měl fungovat jako normální firma, která prodává své zboží. Kromě úspěchů mužstva i své dobré jméno, značku. A ty máme podle mého nejlepší v extralize.
Co konkrétně?
Martin Straka. A náš indián. Na něm mě mrzí jedině to, že jsem ho nevymyslel já.
Máte přitom jeden z nejnižších rozpočtů v lize. Chcete ho navýšit?
Je takový, jaký je, to vyplývá z možností regionu. V Plzni není jeden dominantní sport, v nejvyšších soutěžích funguje basket, házená či fotbal. Pro mě je důležité, že klub je stabilizovaný a cílem je v tuto chvíli vyrovnaný rozpočet.
Firma, kterou vlastníte, je hlavním partnerem basketbalistů Plzně. Necítíte se rozpolcený?
To je spolupráce už léta založená především na osobních vztazích.
Je v Plzni firma, u které vás hodně mrzí, že nepatří mezi partnery hokejového klubu?
Takových je. Ale my se snažíme překročit práh země, navázat spolupráci s nadnárodními společnostmi. Naše obchodní taktika je jasná - nechceme stabilitu budovat na třech čtyřech pilířích. Pakliže by se jeden rozbil, zahýbe to ekonomikou celého klubu. Přeneseně, tvoříme stonožku. A když jí některá nožička upadne, běží dál.
Máte vizi, jak dlouho na téhle ředitelské židli chcete sedět?
Původně jsem si myslel, že v téhle době už tady nebudu, před rokem to bylo krizové řešení.
Ale pohltilo vás to?
Ta práce není dokončená.
Co je na konci té práce. Sportovní úspěch?
To by bylo krásné. Pak bych si řekl, mise splněna. Ale tuhle věc nechme otevřenou.